Inspirace pro všechny psavce - jak na to.

Inspirace pro všechny psavce - jak na to.

Příspěvekod JitkaSt » pon 12. říj 2009 0:05:09

Nedávno sje objevila tento článek, hodně se k němu vracím a snažím se ho naplňovat. Pochopila jsem, proč nedočítám spoustu článků. Možná by se vám mohl hodit:

Psát pro Web není totéž jako psát pro tištěné publikace. Lidé čtou na Webu jinak. Čtou těkavě, rychle přeskakují z jedné pasáže na druhou. Jsou mnohem činorodější. Přišli na web, aby něco zařídili. Slova by je měla vést k činům.

Zde je deset pravidel psaní účinného webového obsahu:
1. Poznejte svého čtenáře
2. Zaujměte přístup vydavatele
3. Pište krátce a jednoduše
4. Tvořte aktivní obsah
5. Uveďte obsah do souvislostí
6. Pište o tom, co lidé hledají
7. Pište skvělé nadpisy
8. Pište skvělá shrnutí, věty a odstavce
9. Pište skvělá metadata
10. Redigujte, redigujte, redigujte

1. Poznejte svého čtenáře
Účinné psaní začíná poznáním čtenáře. Pište pro svého čtenáře, ne pro své ego. Vaším čtenářem není kdokoli. Nejúčinnější psaní je přesně zacíleno na konkrétní potřeby jasně definovaného typu čtenáře. Je vaší čtenářkou Američanka ze střední třídy se dvěma dětmi žijící na předměstí?
Myslete, jak myslí vaše čtenářka. Seznamte se s ní. Jednou za měsíc si s ní popovídejte. Čtěte to, co čte ona. Oslovuje ji nějaký styl nebo tón? Použijte ho. Pověste si obrázek svých čtenářů na zeď. Neměli byste mít víc než tři až pět typů čtenářů.

2. Zaujměte přístup vydavatele
Publikování znamená dostat správný obsah ke správnému člověku ve správnou dobu za správnou cenu. Spočívá v získání a udržení pozornosti obsahem. Spočívá v povzbuzení k akci. Publikování je prodej obsahem.
Když jste okolo roku 1995 přišli na většinu webů leteckých společností, našli jste na úvodní stránce veliký obrázek letadla. Nyní naleznete rezervační systém a mimořádné nabídky. Atraktivní obsah. Ze všeho nejdřív musí vydavatel správně rozpoznat svůj nejatraktivnější obsah. Jaký obsah z toho, co máte k dispozici, skutečně povzbudí k akci? Takový dejte na úvodní stránku.

3. Pište krátce a jednoduše
Při publikování je méně skoro vždy více. Pamatujte si, že těkavého čtenáře lze popsat jediným slovem: netrpělivý. Zde je několik doporučení ohledně délky obsahu:
• Nadpisy: 8 slov a méně.
• Věty: 15-20 slov.
• Odstavce: 40-70 slov.
• Dokumenty: 500 slov a méně.
Vyhoďte všechna ozdobná slova. Vyhoďte své ego. Psát účinně neznamená předvádět se. Jde o komunikaci. Jde o povzbuzení k činům. Pište jednoduše. Jděte k věci. Pak přestaňte.

4. Tvořte aktivní obsah
Nejmocnější slovo v angličtině je "YOU" (VY). Pište z úhlu čtenáře. Čtenář přišel na váš web něco udělat. Obsah musí být psán akčním stylem. Každá věta by měla přivádět blíž k objednávce, registraci, k řešení.

5. Uveďte obsah do souvislostí
Podstatou Webu jsou odkazy a spojení. Webový obsah je klasifikovaný a provázaný obsah. Nikdy neopusťte svého čtenáře ve slepé uličce svého webu.
Tento článek jsem napsal proto, abych na vás učinil dojem, co vše vím o psaní pro Web. Rád bych, abyste uvážili tyto akce:
• Přečtěte si více o mých workshopech věnovaných psaní pro Web.
• Kontaktujte mne se svými požadavky na správu obsahu.
• Zaregistrujte si můj týdenní newsletter New Thinking.
• Přečtěte si ukázku z mé knihy The Web Content Style Guide.

6. Pište o tom, co lidé hledají
Pište tak, aby vás lidé našli, až hledat budou. Používejte tedy stejná slova, jaká používají cíloví čtenáři. Než začnete psát, posaďte se a naplánujte si klíčová slova, která v textu použijete. Existují dva vynikající weby, které vám v tom pomohou:
• Wordtracker
• Overture

7. Pište skvělé nadpisy
Nadpisy jsou nejdůležitější částí obsahu, který budete psát. Je tomu tak proto, že:
• Lidé čtou těkavě a první část obsahu, kterou přečtou, je obvykle nadpis. Není-li zajímavý, jdou pryč.
• Nadpis se často používá jako název (title) v metadatech. To, co vyhledavače používají ve výsledcích hledání.
• Nadpis může být umístěn na úvodní stránku jako odkaz na obsah.
Při psaní nadpisů:
• Nepřekračujte osm slov.
• Určitě uveďte nejdůležitější klíčová slova.
• Škrtněte co nejvíc přídavných jmen, předložek a spojek.
• Buďte jasní a přesní. Nepokoušejte se o shakespearovské narážky. Nepokoušejte se být chytří.

8. Pište skvělá shrnutí, věty a odstavce
Shrnutí je: kdo, co, kde, kdy, jak. Jde o to, vtěsnat fakta do 50 či méně slov. Cílem shrnutí je přimět lidi, aby chtěli číst dál. Musí být úderné a věcné.
Věty by měly mít mezi 15 až 20 slovy. Odstavce by měly mít mezi 40 až 70 slovy. Nezapomeňte, že lidé čtou těkavě. Není-li první věta odstavce zajímavá, přeskočí dál. Vždy proto uveďte odstavec věcnou větou.

9. Pište skvělá metadata
Jestliže neumíte napsat dobrá metadata, neumíte psát pro Web. Metadata uvádějí webový obsah do kontextu. Na metadata musíte pohlížet jako na rozšíření gramatiky. Dá se říci, že metadata jsou webovou gramatikou.
Klasifikace (zatřídění) jsou metadata. Zaměřte se na to, jaké klasifikační termíny na webu používáte. Zaměřte se na to, jak je obsah klasifikován. Je na vás zajistit, aby obsah byl správně klasifikován. Špatně klasifikovaný webový obsah jako by ani nebyl napsán.
Nadpisy a shrnutí jsou metadata. Datum vydání a informace o autorovi jsou metadata. Kdyby byla jen jediná metainformace, kterou musí každá webová stránka mít, byl by to název (title). Každá webová stránka by měla mít jedinečný název, který přesně popisuje její obsah.

10. Redigujte, redigujte, redigujte
Pokud je to možné, požádejte někoho o korekturu vašeho textu. Pokud sami upravujete něčí text, postupujte takto:

• Nespěchejte. Dobrá korektura zabere cokoli od 30 do 50 procent času potřebného k napsání původního textu.
• Snažte se provést korekturu třikrát.
• Nejprve upravujte styl a tón. Klaďte si takovéto otázky: Je to jasné? Je to nutné? Nelze to říci stručněji? Nelze to říci jednodušeji?
• Kontrolu gramatiky a pravopisu nechejte na konec. Pro pečlivou korekturu si text vytiskněte. Vezměte pravítko. Přiložte pravítko na konec textu a čtěte pozpátku.
© 2003 Gerry McGovern, New Thinking
Překlad: Marek Prokop
Jazyková korektura: Dušan Janovský a Martin Kopta.
Uživatelský avatar
JitkaSt
 
Příspěvky: 21
Registrován: čtv 10. zář 2009 16:54:20
Bydliště: Svitavy
Poděkoval: 2
Poděkováno: 0-krát v 0 příspěvku

Re: Inspirace pro všechny psavce - jak na to.

Příspěvekod vostalpetr » pát 23. říj 2009 8:05:49

Nedávno sje objevila tento článek, hodně se k němu vracím a snažím se ho naplňovat. Pochopila jsem, proč nedočítám spoustu článků. Možná by se vám mohl hodit:
.....................................................................................................................................................................................................

tento článek o tom, jak psát články, je dokonalým příkladem článku, jak nepsat články...

(tedy alespon pro mě. nebot já jsem to nedočetl do konce,
ale určitě to mnohé osloví, protože každého oslovuje něco jiného,
tudíž psát články o tom, jak psát články,
mně přijde poněkud ujetý....)

:D
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 5259
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 98
Poděkováno: 666-krát v 510 příspěvcích

Re: Inspirace pro všechny psavce - jak na to.

Příspěvekod vostalpetr » pát 23. říj 2009 8:14:32

• Nespěchejte. Dobrá korektura zabere cokoli od 30 do 50 procent času potřebného k napsání původního textu.
• Snažte se provést korekturu třikrát.
..........................................................................................................................

No pokud člověk nemá mnoho myšlenek, nemusí spěchat s obavou, že zapomene to, co právě vymyslel a co díky svému zamyšlení nad daným tématem pro sebe objevil

(články se snad píší proto, abychom pro sebe něco objevili,
nebot něco pro sebe objevit je umění,
a psaní má být umění,
pokud chceme jen něco druhým sdělit, tak to je jen novinařina a kancelářská práce,
která pak opravdu vyžaduje 50% času na korekturu...)

PS. nemyslete si, že když píšu o bodu č.10, že jsem tu slátaninu o tom jak psát články přečetl celou,
na to nemám sílu,
ale občas taky čtu články i knihy od zádu.... :Studuji:
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 5259
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 98
Poděkováno: 666-krát v 510 příspěvcích

Re: Inspirace pro všechny psavce - jak na to.

Příspěvekod Lída » pát 23. říj 2009 11:51:32

články se snad píší proto, abychom pro sebe něco objevili, nebot něco pro sebe objevit je umění, a psaní má být umění... pokud chceme jen něco druhým sdělit, tak to je jen novinařina a kancelářská práce, která pak opravdu vyžaduje 50% času na korekturu...

I když chceme jen druhým sdělit, jak věc vidíme, nebo co jsme objevili, vždycky přitom chtě-nechtě sdělujeme něco sobě samému - formou a tónem, jakým to děláme, ať už jde o články, nebo o diskusní příspěvky. S druhými se můžeme dělit, nebo je poučovat, předvádět, jak jsme s tímhle tématem obeznalí, nebo vskrytu toužit po jejich ocenění, jak jsme dobří - těch neuvědomovaných motivací v podtextu ("ve stínu") může být neurekom a druzí je - na rozdíl od nás - docela dobře vnímají. Jiná věc je všimnout si :roll:toho sám. ;)

Umění psát vidím v tomhle: vzít v úvahu, že každý jsme produktem trochu jiných zkušeností, proto význam psaných slov a kontext vnímáme každý trochu jinak - promítáme do nich svoje vlastní zkušenosti a asociace. Při psaní čehokoliv je proto dobré vyjadřovat svoje myšlenky tak, aby smysl sdělení byl jasný a srozumitelný právě v tom kontextu, který máme na mysli, nebo o který v dotyčné diskusi jde. Čili "vymáčknout" se co možná srozumitelně a přesně s ohledem na téma a na ty, kdo to budou číst.

Jinak se může stát, že autor příspěvku musí opakovaně dovysvětlovat stylem "Neposlouchej, co říkám, poslouchej, co chci říct!!!"

:kvetina:
Uživatelský avatar
Lída
 
Příspěvky: 715
Registrován: ned 26. říj 2008 10:23:26
Poděkoval: 166
Poděkováno: 478-krát v 285 příspěvcích

Re: Inspirace pro všechny psavce - jak na to.

Příspěvekod Petr » pát 23. říj 2009 20:56:23

Ackoliv se mi ty pravidla v uvodnim prispevku zdaji docela logicka a nektera z nich asi i aplikuji, tak je mi to cele nejak proti srsti.... :donknow:

Vice verim na chut psat, na chut neco sdilet, na nadseni to napsat, vice verim na obsah sdeleni, na vibracni podtext sdeleni, ktery si takto lehce nalinkovat nemuzeme...Dle me vice zalezi na vibracich, stavu, ve kterem neco piseme a na vibracich/stavu ctenare, ve kterem to zrovna cte.. :book2:
Uživatelský avatar
Petr
Administrátor
 
Příspěvky: 2832
Registrován: čtv 08. kvě 2008 21:17:44
Bydliště: Brno / Praha
Poděkoval: 589
Poděkováno: 1282-krát v 716 příspěvcích


Zpět na Články

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků

cron