I TOTO POMINE..
Podle starého súfijského příběhu žil kdysi dávno v jedné zemi
na Středním východě král, který se neustále zmítal mezi štěstím
a zoufalstvím. Dokázala ho rozčílit i sebenepatrnější věc,
a štěstí vždy velmi rychle vystřídalo zklamání a beznaděj. Až to
jednoho dne krále přestalo bavit. Rozhodl se, že najde způsob,
jak z toho ven. Dal poslat pro jednoho moudrého muže, o kterém se
říkalo, že je osvícený. Když ten muž přišel, Král mu řekl:"Chci být
jako ty. Poraď mi, prosím, co mám udělat, abych byl také tak klidný,
vyrovnaný a moudrý. Dám ti za odměnu, oč mě požádáš."
A ten moudrý muž řekl:"Možná ti mohu pomoci. Ale stálo by to tolik,
že by ani celé království nestačilo. Proto, pokud dovolíš, ti to dám
jako dar." Král souhlasil a mudrc odešel.
Vrátil se až za několik týdnů a donesl králi zdobenou skřínku z nefritu.
Král ji otevřel a uvnitř našel zlatý prsten. Byli na něm vyryto:
I TOTO POMINE. "Co to má znamenat?" zeptal se král. "Nos tento prsten,
a kdykoliv se něco stane, přečti si, co je na něm napsáno, dřív než
vyslovíš jakýkoliv soud, než začneš danou událost považovat za špatnou,
nebo dobrou. Jen tak si uchováš klid."
I TOTO POMINE.
Plný význam těchto slov začne být zřejmý, když se nad nimi zamyslíte
v souvislosti s dvěma jinými příběhy, jež jsem vám už vyprávěl. Ten
první, o zenovém mistrovi, který na všechno říkal: "Tak TO JE.",
dokazuje, že dobro k nám přijde, když se nebudeme vnitřně bránit tomu,
co se nám děje, jinými slovy, když s tím budeme zajedno. Druhý příběh,
o muži, který vše komentoval lakonickým "možná", ilustruje moudrost
neposuzování. Příběh o prstenu je o pomíjivosti, která, pokud si jí
uvědomujete, vede k nepřipoutanosti.
Přijetí, neposuzování a nepřipoutanost jsou tři sestry pravé svobody
a osvíceného života.
Rada vyrytá do prstenu nás nenabádá, abychom si neužívali to dobré,
co k nám v životě přichází. Její smyslem ani není přinést úlevu od
neštěstí. Mají daleko hlubší význam. Její smyslem je upozornit nás
na pomíjivost každé situace, jež je následkem pomíjivosti všech
forem - dobrých i špatných. Jakmile si začnete uvědomovat pomíjivost
všech forem, přestanete k nim být připoutáni a už se s nimi nebudete
tolik ztotožňovat. Být nezaujatý neznamená, že byste si nemohli užívat
to dobré, co svět nabízí. Vlastně si to tak užijete ještě mnohem víc.
Jakmile jednou přjmete pomíjivost všech věci a nevyhnutelných změn,
budete si užívat příjemných stránek života, dokud trvají, aniž byste
se báli, že skončí, a nebudete si je kazit ani obavami z budoucnosti.
Nepřipoutaní se budete na všechny události ve svém životě dívat z
NADHLEDU a nezabředněte do nich. Budete jako astronaut, který se dívá
na naší modrou planetu obklopený dálkami vesmíru a uvědomuje si
paradoxní pravdu: Země je jedinečná a zároveň bezvýznamná.
Uvědomení - I toto pomine - vám přinese odpoutání a klid a spolu s nimi
vstoupí do vašeho života nový rozměr - vnitřní prostor. Přístup k této
dimenzi získáte díky nepřipoutanosti, neposuzování a vnitřnímu přijetí.
Jakmile se přestanete ztotožňovat se světem forem, vaše vědomí - což
jste VY - se osvobodí z pasti forem. Toto osvobození jde ruku v ruce
se vznikem prostoru ve vašem nitru, který budete pociťovat jako klid
a hluboký vnitřní mír, dokonce i tehdy, když se vám bude dít něco "špatného".
I toto pomine. Jakoby kolem té události vznikl prázdný prostor - získáte
od ní odstup. Stejný odstup získáte i od svých emocí a bolesti. Kromě toho
vzniknou mezery i mezi vašimi myšlenkami. V těchto mezerách budete zažívat
hluboký vnitřní klid, jenž není "z tohoto světa", protože svět je tvořen
formami a klid pochází z prázdného prostoru.
A tento klid je Bůh.
Eckhart Tolle
Přijetí, neposuzování a nepřipoutanost jsou tři sestry pravé svobody
a osvíceného života.