BEZ NÁZVU

Texty, návody a zkušenosti

BEZ NÁZVU

Příspěvekod vostalpetr » čtv 27. kvě 2010 8:19:28

Včera jsem z dlouhé chvíle prohlížel jiné duchovní stránky,
a našel jsem tam poměrně hodně názorů, které sice vypadají jako správné,
které vyslovují určité duchovní osobnosti a které jsou všeobecně uznávané,
ale pokud se nad nimi řádně zamyslíme, najdeme zde chyby.

Jistě, nikdo z nás není neomylný, neomylné nejsou ani duchovní osobnosti a ani já sám.

Před lety se zde řešil problém úsilí a neusilí na duchovní cestě.
A zdá se, že ten problém stále není rozřešen.
Pan Vacek nadále učí cestu úsilí a kruh lidí kolem Marty Jansen tvrdí že k poznání Já vede neúsilí, tedy relaxace.
NAPROSTO SE VŠEMI SOUHLASÍM, nebot má zkušenost je stejná jako zkušenost jejich.

I já jsem před lety usiloval, i já jsem před lety relaxoval, a nastala realizace Já (ovšem časově omezená)

Ale jsem dalek tomu, abych tvrdil, že mě k realizaci dovedlo moje úsilí, nebo moje relaxace.
Samozřejmě, že se to takto na první pohled jeví, a proto to mnozí takto píší.
ALE JAK BY MOHLY SNOVÉ ČINNOSTI (ÚSILÍ A NEÚSILÍ) SNOVÉ OSOBY VÉST K POZNÁNÍ JÁ ?

TO, CO ZPŮSOBÍ REALIZACI JÁ
JE PŘÍTOMNOST TED A TADY COŽ JE V PODSTATĚ OTOČENÍ POZOROVÁNÍ NA SAMU POZORNOST

což jinými slovy je jak úsilí (intenzita pozornosti) tak neúsilí (přítomný okamžik) AVŠAK SPOLEČNĚ V JEDEN A TEN MOMENT, NIKOLI VŠAK ODDĚLENĚ, NEBO POSTUPNĚ, jak se nám zde mnozí učitelé duchovnosti snaží podsouvat!!!!!!!!

Zdá se, že toto pochopili na světě jen dva lidé,
Nisargadatta Maharadž, který říká": MUSÍTE VYVINOUT OBROVSKÉ ÚSILÍ UDĚLAT NIC
a Eckhart Tolle, který říká: viewtopic.php?f=71&t=837


:?


Další věcí, o které jsem zde psal je PŘIJMUTÍ ŽE VŠECHNO JE ON (LÁSKA)
a postavil jsem jej do protikladu k metodě kterou jsem nazval metodou negující (nejsem to, co mohu pozorovat)
Tato metoda je všeobecně známá, všemi doporučovaná a všemi praktikovaná a i já sám jsem i praktikoval.
Vcelku výstižně ji popsal Láma:

Ale i tak vipasanu mohu doporučit.
((Lama píše: Značkování asi jako abhidharma vipasana
Sleduješ co se děje. Objeví se myšlenka a řekneš si "myšlenka". Objeví se bolest v koleni, řekneš si "bolest v koleni". Objeví se pocit klidu, řekneš si "pocit klidu".
Cokoliv se Ti objeví v "zorném poli" "označkuješ, orazítkuješ". Tím vznikne odstup.
Takhle asi v krátkosti.))
Celá polemika je postavena na nepochopení věty "Tím vznikne odstup." Takže to vysvětlím co tím bylo míněno. "Normální" člověk se ztotožňuje s tělem a myslí. Doslova žije v přesvědčení, že je myslí a tělem. Což znamená, že v první řadě jde o poznání toho, že nejsem pouze touto myslí a tímto tělem.
Pak teprve může dojít k přijmutí toho, co skutečně jsem.
Nicméně Vipasaná - tedy jak jsem napsal "značkování" vede už od počátku v tomto smyslu zřetelně k odstupu od mysli, pocitů i těla. O negování není žádná řeč. Praxí vipasany dochází k prožití skutečné podstaty jak svojí - tedy osobní tak všech objektů projeveného i neprojeveného světa - tedy "advaitově takzvané Jednoty". Praktikující se k tomuto "poznání" nebo "vhledu" dopracuje jaksi mimochodem, tedy aniž by prováděl myšlenkové konstrukce o různých druzích nebo stupních samádhi. Takové kontrukce jsou pro něj nepotřebné, protože on tyto "stavy"ve skutečnosti žije, aniž by o nich musel přemýšlet, rozlišovat je a hodnotit. Je to dokonalá pravdivost života v tomto okamžiku, která nepotřebuje přemítání.
Snad jen pro ilustraci: Samotný termín "jednota" je zde poznáván jako pouhý pocit, tedy objekt naší mysli. Což znamená, že přesto, že jednotu dotyčný podle všech pravidel a měřítek žije, nevěnuje se rozlišování nebo popisování tohoto stavu.


No pokud vám tato metoda opravdu tak zafunguje jak je zde popsáno,
pak nejspíš nebudete muset provádět složité myšlenkové konstrukce,
nebot budete spočívat v SAHADŽA NIRVIKALPA SAMANDHI,
což je samandhi které není časově omezené,
budete v něm tedy spočívat přirozeně a neustále,
téměř se dá říci, že jste nejen realizovali, ale dokonce jste osvobození (od karmy příštích zrodů, aspon tak se to definuje)

Tuto metodu třeba učí pan Vacek,
ale on samozřejmě tvrdí, že situace není tak jednoduchá, že by to všechno fungovalo taknějak pěkně automaticky,
jako že realizujeme poznání Já, a pak jaksi automaticky se dostaví poznání, že i svět je v podstatě Já a už nám to tak
PĚKNĚ ZŮSTALO A NIKDY JSME SE NEVRÁTILI DO ZTOTOŽNĚNÍ S OSOBOU.
A pokud vím, tak jak zkušenost pana Vacka, tak i zkušenost mnoha hledajících a v neposlední řadě i zkušenost má je jaksi zkušeností převažující, nebot znám pouze dva lidi, kterým to takto pěkně zafungovalo:
RAMANU MAHARIŠIHO A LAMU (ale možná že těch lidí je víc, alespon se to z toho, co někteří píší takto jeví)

((mně ovšem přijde mnohem logičtější a poctivější tvrzení pana Vacka, že ta definitivní ztráta ega není o tom, že to tam nějak spadne a už se to nevrátí, i když opět z vlastní zkušenosti je mi jasné, že se to tak může v realizaci samé jevit,
a samozřejmě ani nechci tvrdit, že se to skutečně nemůže stát, ale stačí se jen podívat na život Ramanův, aby bylo jasné, že to není taková "brnkačka" jak to mnozí popisují))

Pokud použijeme metodu "já nejsem to co pozoruji" budeme muset s největší pravděpodobností použít následně metodu která by šla definovat "Já (atman) je i to, co je pozorováno), pokud se to samozřejmě jaksi automaticky a hlavně NEZVRATNĚ nedostaví samo sebou, což samozřejmě možné je, jak jsem již psal.

Ramana říkal, že by jsme měli vždy cvičit některé ze samandhi,
z výše uvedených důvodů dávám přednost cvičení sahadža nirvikalpa samandhi,
které dle mého náhledu lze definovat VŠECHNO JE ON (LÁSKA)
a abych to definoval ještě přesněji tak VŠECHNO JE VE SVÉ PODSTATĚ LÁSKA
(DŽNÁNA A BHAKTI DOHROMADY A NAJEDNOU)

Pokud se někomu jeví lepší metoda "já nejsem to, co pozoruji"
může si o její metodice a průběhu i úskalích přečíst v knihách pana Vacka

:svatozar: :svatozar: :svatozar:


Naskýtá se ještě otázka co sledujeme tím, že techniku, se kterou nemáme žádnou nebo minimální zkušenost považujeme za nedostatečnou?
..........................................................................................................................................
To, že některou techniku, s kterou máme třeba minimální praxi můžeme považovat za nedostatečnou se děje základě přemýšlení o této technice, i na základě studia co o této technice také říkají jiní.
Můžeme se samozřejmě mýlit, ale to platí o každém, dokonce i o duchovních mistrech
Sledujeme tím to, že se nechceme mýlit a dopouštět chyb...

:happy:



Praxe je individuelní záležitost a každý potřebuje něco jiného. Pak je zde také otázka do jaké míry je ten člověk, který nás od současné praxe zrazuje pro nás osobně důvěryhodný.
..............................................................................................................................................

Jistě, praxe je individuelní záležitost, která nás má přivést do Přítomnosti (přítomného okamžiku), takže potřebujeme pouze a jen toto jedno jediné....

To, že je někdo považován lidmi za duchovní mistra a vystupuje tak,
učí a vede žáky,
píše knihy a pořádá satsangy,
ve mě osobně vždy vzbuzuje velký pocit nedůvěry...

Mnohem větší důvěru ve mě vzbuzují obyčejní lidé, kteří dokonce o sobě neříkají, že jsou žáky nebo že snad jsou na nějaké duchovní cestě...

Sám sobě jsem tedy osobou nedůvěryhodnou, nebot sám sobě tato přísná měřítka důvěryhodnosti také nesplnuji...



:happyroll:


Pokud tady budeme mluvit z pohledu advaity, můžeme také zvážit to, že závěrečný krok nastává z "Boží milosti" a je "náhlý". Tedy mimo jakoukoliv meditační praxi - spíše naopak - závěrečný krok proběhne přes to, že zde nějaká meditační praxe probíhá.
........................................................................................................................................
Nikdy jsem nic jiného netvrdil,
pouze jsem pro mysticky založené milovníky pojmu BOŽÍ MILOSTI

DEFINOVAL BOŽÍ MILOST JAKO SPOČINUTÍ V PŘÍTOMNOSTI TED A TADY COŽ JE OTOČENÍ POZOROVÁNÍ NA SAMU POZORNOST

(čímž je také samozřejmě vysvětleno, proč to není postupný, ale náhlý)

a ty, co neustále zdůraznují úsilí nebo neúsilí jsem odkazoval k tomuto bodu



:help2:



Snadno se lze setkat s tím, že nás někdo od "naší" praxe zrazuje. Bude tvrdit, že to nikam nevede. Stejně jako tady byl pokus vytvořit negativní informaci k vipasaně setkal jsem se v theravádových kruzích se negativním názorem na atmavičáru. O mantra joze ani nemluvím. Někdy před 15-18 lety tu byl proti mantrám dost negativní obecný trend. Přesto při dobrém vedení má každá taková praxe dostatek prostoru a nuancí, aby nás dovedla před samotnou bránu poznání.
........................................................................................................................................

Pokud praxe (úsilí nebo neúsilí) vede do času a prostoru,
budete skutečně potřebovat dostatek prostoru a času,
než přijdete na to, že To, co hledáte, je je Tím, čím To hledáte
(tedy pozornost sama o sobě a sama sebe si vědomá v přítomném okamžiku ted a tady)

V neposlední řadě můžete: "také zvážit to, že závěrečný krok nastává z "Boží milosti" a je "náhlý". Tedy mimo jakoukoliv meditační praxi - spíše naopak - závěrečný krok proběhne přes to, že zde nějaká meditační praxe probíhá."
Naposledy upravil vostalpetr dne čtv 27. kvě 2010 10:53:31, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Následující uživatelé by rádi poděkovali uživateli vostalpetr za tento příspěvek:
jamajsky.drap, Jana

Re: BEZ NÁZVU

Příspěvekod vostalpetr » čtv 27. kvě 2010 9:11:40

Pokud Probuzení v kombinaci s různými duchovními technikami a metodami nastane, nenastane proto, že člověk tyto techniky používal, ale nastane přesto.
..........................................................................................................................................

No tahle věta Marty Janssen se mně také hodně líbí,
zní mi stejně jako některé výroky Maharádžovy.

Stejně tak i lze souhlasit s tím co říká Marta dále,
že to je uvolnění, které nás přivádí k realizaci,
což samozřejmě tvrdí jak Lama tak i Joshi
(a možná někoho překvapí, že to svým způsobem tvrdí i Vacek)

ALE ZCELA URČITĚ NESOUHLASÍM S TÍM, ŽE TO JE UVOLNĚNÍ ČI RELAXACE KDY PROSTĚ SPOČINEME V ČASE A PROSTORU.

ALE JE TO UVOLNĚNÍ KTERÉ NASTANE KDYŽ SPOČINEME V PŘÍTOMNOSTI TED A TADY.

A TO JE DOST VELKEJ ROZDÍL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

***
Naposledy upravil vostalpetr dne čtv 27. kvě 2010 10:56:18, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: BEZ NÁZVU

Příspěvekod vostalpetr » čtv 27. kvě 2010 10:54:03

Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: BEZ NÁZVU

Příspěvekod Cizinec » čtv 27. kvě 2010 14:47:50

Když skrze diskurzní rozum poznáš, jak to je, nevědomě přidáš k slovům význam, který ony nemají, protože ukazující není ukazované. Nu a teď, tedy jestli chápeš, o čem je řeč, tedy jak to je, se zase můžeš vrátit k předchozí větě.

A nebo furt nekafrej a máš pokoj...
Uživatelský avatar
Cizinec
 
Příspěvky: 71
Registrován: čtv 21. led 2010 19:29:59
Poděkoval: 0
Poděkováno: 15-krát v 11 příspěvcích

Re: BEZ NÁZVU

Příspěvekod vostalpetr » čtv 27. kvě 2010 16:33:33

Cizinec píše:Když skrze diskurzní rozum poznáš, jak to je, nevědomě přidáš k slovům význam, který ony nemají, protože ukazující není ukazované. Nu a teď, tedy jestli chápeš, o čem je řeč, tedy jak to je, se zase můžeš vrátit k předchozí větě.

A nebo furt nekafrej a máš pokoj...



Já jim tam přidám význam, čtenář jim tam přidá zase svůj význam, nakonec se zamění prst za měsíc a je z toho učebnice duchovnosti jak vyšitá.

Proto se snažím být co nejjednodušší a psát heslovtě jako např. se sovětským svazem na věčné časy změním na duchovní heslo S PŘÍTOMNOSTÍ TED A TADY NA VĚČNÉ ČASY, A NIKDY JINAK,
pokud pak píšu něco složitého, jsou nejlepší tabulky, odstavce, velké mezery a pro obveselení pár smajlíků...

:roll:

Výsledek je pak takový, že se v tom nevyznám ani já sám, z čehož pak odvozují, že se nemusím moc trápit s tím, co jsem napsal, protože tomu stejně nikdo nerozumí, navíc mě nikdo nečte, protože píšu budto vatu nebo furt to samé dokola.

:happyroll:

Jinak mně ani tak moc moje kafrání nevadí,
to to spíš vadí jinejm,
mnohem víc mě rozhoděj nesmyslný chyby lidí, kteří mi na druhou stranu přijdou vcelku rozumní, stále mi dělá trošku problémy ten boží smysl pro černý humor kdy k nám promlouvá skrze svý realizovaný mistry naprosto nesmyslný návody.
Nejlepší je nic nečíst, leda tak maximálně televizní program, ale i ten je občas na mrtvici... :help2:
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: BEZ NÁZVU

Příspěvekod Cizinec » čtv 27. kvě 2010 20:04:17

vostalpetr píše:Já jim tam přidám význam, čtenář jim tam přidá zase svůj význam, nakonec se zamění prst za měsíc a je z toho učebnice duchovnosti jak vyšitá.

Jde o to, že to nejde jinak. Neexistuje duchovňácký text, který by tomu mohl uniknout.
Uživatelský avatar
Cizinec
 
Příspěvky: 71
Registrován: čtv 21. led 2010 19:29:59
Poděkoval: 0
Poděkováno: 15-krát v 11 příspěvcích

Re: BEZ NÁZVU

Příspěvekod vostalpetr » čtv 27. kvě 2010 20:55:02

Cizinec píše:
vostalpetr píše:Já jim tam přidám význam, čtenář jim tam přidá zase svůj význam, nakonec se zamění prst za měsíc a je z toho učebnice duchovnosti jak vyšitá.

Jde o to, že to nejde jinak. Neexistuje duchovňácký text, který by tomu mohl uniknout.



Proto taky v zenu používaj bamusovou hůl,
je to lepší kniha,
i když taky dost často zde dochází k záměně bambusu za měsíc...

Co se dá dělat, mysl je mnohem větší překážkou při čtení duchovních knih, nežli překážkou v meditaci....
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích


Zpět na Meditace

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků