Zen

Texty, návody a zkušenosti

Zen

Příspěvekod vostalpetr » ned 10. lis 2013 15:05:22

Osho píše v Oranžové knize :


ZAZEN JE HLUBOKÉ NICNEDĚLÁNÍ,
NENÍ TO DOKONCE ANI MEDITACE,
PROTOŽE KDYŽ MEDITUJETE, SNAŽÍTE SE NĚCO DĚLAT:
MYSLÍTE NA TO, ŽE JSTE BŮH, NEBO ŽE JSTE SÁM SEBOU.

TOTO ÚSILÍ VYTVÁŘÍ VLNOBITÍ....




Sedět můžete kdekoliv ale neměli by jste se dívat na příliš vzrušující věci, například příliš pohyblivé...
...můžete se dívat třeba na stromy, na oblohu, či dívat se do zdi

Druhá důležitá věc - nedívejte se na nic určitého, jen na prázdnotu....
....nezaměřujte se nebo se nekoncentrujte na nic.
Pohled je rozptýlený. Velmi to uvolnujwe.

Třetí věc, uvolněte dech...
....Budte přirození a uvolníte se ještě lépe

Čtvrtá věc, vaše tělo at je maximálně nehybné...
...když se tělo nehýbe, tak se mysl uklidní
(((pozn. viz Oslíkovo zkamenění v relaxaci)

na začátku se vám to bude zdát velice nepříjemné ale po několka dnech se vám to bude líbit
Uvidíte, jak se postupně jedna po druhé uvolnují jednotlivé vrstvy vědomí.
Přijde okamžik, kdy se ocitnete prostě bez myšlenek




Bodhidarma seděl devět le a hleděl do zdi a nic nedělal

....jen tím, že seděl proti zdi dosáhl všeho,
nic nedělal, žádnou techniku, žádnou metodu, nic.
To byla jeho technika......l




Ti,
jenž se hlásí k zenu,
říkají že zen je metoda, kterou použil Budha ke svému probuzení.

Z poloviny mají pravdu
a z poloviny se mýlí :

Podobně Gautama také začal redukovat své jídlo na minimální množství. Skrovnou stravou jsem velmi zhubl. Když jsem se chtěl dotknout kůže svého břicha, nahmatal jsem obratle; když jsem se chtěl dotknout obratlů, nahmatal jsem kůži břicha. Tak těsně přiléhalo skrovnou výživou mé břicho k obratlům. Když jsem se chtěl vyprázdnit, převrátil jsem se slabostí dopředu. Když jsem si třel rukou údy, abych posílil tělo, vypadávaly mi v důsledku skrovné výživy chlupy na těle, uvolněné z kořínků.

Gautamovo rigorózní cvičení z něj učinilo vzor pro ostatní askety. Doprovázelo jej pět šramanů – Kaundinja, Ašvadžit, Váspa, Mahánáma a Bhadradžit, kteří doufali: „Když šramana Gautama najde pravdu, sdělí nám ji.“ Ale Gautama pochyboval o nastoupené cestě. Ačkoliv si byl jistý, že na sebe vzal nejkrajnější utrpení, jaké kdy šramana podstoupil, necítil se být blíže svému cíli. V blízkosti smrti, kam jej přivedl půst, byl konfrontován s pomíjivostí těla, aniž by pocítil vytouženou zkušenost osvobození. Cesta askeze se zdála nesmyslná. Později řekl Gautama o sebetrýznění džinistů, že jej nelze za žádných okolností uspokojivě odůvodnit: Jestliže štěstí a utrpení závisí na činech v minulých životech, byli džinisté dříve zločinci, protože teď tolik trpí. Jestliže radost a utrpení určuje stvořitel, byl to zlý stvořitel, kdo džinisty stvořil. Jestliže radost a utrpení závisí na náhodě, byla to zlá náhoda, která džinisty postihla. Způsobuje-li radost a utrpení zrození, potkalo džinisty špatné zrození. Závisí-li radost a utrpení na úsilí v tomto životě, je úsilí džinistů v tomto životě špatné. Gautama se rozhodl opět normálně jíst a přestal být proto vzorem pro svých pět druhů. Neporozuměli změně v jeho smýšlení a opustili jej.

Odvrácení od askeze bylo po rozhodnutí stát se šramanou druhým velkým bodem obratu v Gautamově životě. Jako se rozloučil s luxusem, který mu nabízel blahobyt v rádžově domě, opustil nyní strastiplné praktiky šramanů, hledajících spásu. Jeho cílem se stala střední cesta z utrpení pomíjivosti, která se vyhýbá extrémům světského života a odříkání.
Probuzení
Freska z 9. století ze střední Asie zobrazující dva buddhistické mnichy

Šramana, hledající spásu, žil pro okamžik, kdy by se mohl cítit vysvobozen ze znovuzrozování a kdy by netrpěl pomíjivostí. Gautamovo objevení střední cesty je probuzením, on sám je od té doby nazýván probuzeným (Buddhou), slovem, které naznačuje, že se pozvedl ze snové existence člověka, potácejícího se v radosti a bídě pomíjivosti.

K probuzení prý dospěl Gautama během jednoho dne. Během doby svého hledání putoval Gautama v zemi Magadha z místa na místo a došel až do blízkosti pevnosti Uruvéla. Tam jsem viděl pěkné místo, klidný háj s průzračnou řekou, vhodnou ke koupání. Zastavil se u řeky Néraňdžará v okolí dnešní vesnice Bódhgaja, vychrtlý půstem a konfrontován se smrtí. Líčení perzonifikuje smrt jako Máru („smrt“), postavu, která žárlivě střeží, aby jí bytosti zůstaly podrobeny v koloběhu znovuzrozování (samutpáda). Jak Gautama uvádí, Mára k němu hovořil: „Hubeně a ošklivě vypadáš, blízko smrti. Tisíce tvých částí je již mrtvých, jen jedna ještě žije.“ Mára se nabídl, že jej ušetří, když se vzdá svého úsilí, ale Gautama vytrval v hledání východiska z koloběhu zrození a smrti. Když Mára ustoupil, poznal Gautama, že celé sebetrýznění nevedlo k ničemu. Ptal se, zda je snad ještě jiná cesta, a nalezl odpověď ve vzpomínce na zážitek z mládí. Příhoda, na kterou si vzpomněl, hrála pravděpodobně důležitou roli v jeho vývoji k cestě šramany: Když byl můj otec Šákja zaměstnán, seděl jsem v chladivém stínu jambovníku. Daleko od žádostí, daleko od nespásných věcí dosáhl jsem prvního pohroužení (…) spočívajícího v radosti a štěstí (…). V důsledku této vzpomínky jsem věděl: Toto je skutečná cesta k probuzení.

Tak se ukázala alternativa askeze, jež vedla k rozhodnutí přerušit půst. Gautama se hned posílil rýží s mlékem, kterou vyhublému asketovi nabídla okolojdoucí Sudžátá, žena z blízké vesnice. Se znovu nabytými silami se po zbytek dne zabýval novým způsobem cvičení, který mu naznačila jeho vzpomínka.

Uvolněná nálada zážitku z mládí byla v rozporu s dosavadním utrpením půstu a zadržováním dechu. Gautama, který žil s ideologií, že současné utrpení vede k budoucímu štěstí, nejprve pochyboval o cestě, spojené s radostnými vjemy. Bál se šťastného pocitu, ale nakonec jej akceptoval, protože v něm byl daleko od žádostí a nespásných věcí.


Gautama totiž udělal mnohem více,
než že jenom pustil veškeré koncepty jimiž se řídil a sedl si do meditace (zazen) a realizoval...

Takováto rezignace je jistě osvobozující,
ale sama o sobě ještě není dostačující k tomu, abychom realizaci sfoukli během jednoho dne...

Takto pak musíme sedět těch dlouhých devět let, jako ten Bodhidarma...

I Osho na to v tom svém výčtu pozapomněl....proto také píše o Bodhidarmovi, nikoliv však o Budhovi
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: Zen

Příspěvekod vostalpetr » ned 10. lis 2013 15:43:10

Někdo by pak třeba řekl,
no víš, on ten Budha měl pevný záměr a rozhodnutí, že to prostě realizuje,
že prostě ted překoná to utrpení,
měl silnou vůli a tak se na toplně soustředil, prostě byl odhodlanej...

Někdo by pak třeba řekl, že měl nějaké morálně-volné vlastnosti :

Pokud jsme na cestě k sebepoznání možná se nám budou hodit některé lidské vlastnosti. Každá vlastnost se dá nějakým způsobem posílit nebo vypěstovat.
Nebudu mluvit o morálních předpisech, toho si každý může najít dost a dost jinde. Je to pohled spíše z "věcné stránky".

Opravdovost – pokud chceme čehokoliv dosáhnout, potřebujeme se tomu věnovat. Znamená to posunout to, čeho chceme dosáhnout na nejvyšší stupínky životních priorit. Pokud chceme v životě dosáhnout hlavně poznání sama sebe a pak teprve máte vše ostatní, budeme se snažit vše podřizovat tomuto směru. Samozřejmě, že to nepůjde úplně vždy a všude, ale pokud bude možnost volby, tak zvolíme sebepoznání.
Trpělivost - x let jsme nějak žili. Pravděpodobně se to ze dne na den nezmění.
Odvaha – musíme mít v sobě odvahu vyzkoušet nové věci. Není to jen tak. V určité fázi budeme muset mít odvahu kroku do prázdna nad propastí. Budeme muset zahodit všechno co známe a hlavně sama sebe
Optimismus – pokud se dostaneme do meditačních stavů, bude se nám hodit radostivost, optimismus. Může se stát, že pronikneme do nemateriálních světů a pokud nebudeme při tom optimisticky naladěni,to co tam potkáte nás nemusí potěšit a může se stát, že filmové horory nám pak budou připadat jako červená knihovna. Pokud máme „vedení“ tak se tomu snadno vyhneme – vytvořením optimistických stavů.
Důvěra – Důvěra ve vedení, ať už je „vnitřní“ nebo „vnější“. Pokud něco děláme, je dobré nemít pochybnosti. Půjde to potom mnohem snáze. Pokud nebudeme mít důvěru, uděláme to jen napůl. Necháme si otevřená zadní vrátka. Jenže my musíme ty kroky udělat komplet celí a zavřít za sebou dveře a otevřít ty další. Jen tak se stane to co je potřeba.
Láskyplnost – Pomůže nám tam, kde rozum nebude fungovat. Pěstujme to. Prostě milujme cokoliv na co se podíváme.
Uvědomme si jaká je síla v kombinaci těchto vlastností. Pokud budeme milovat svého Mistra (třeba vnitřního), najdeme k němu důvěru a sebereme odvahu k zásadním krokům.

Samozřejmě užitečných vlastností je mnoho.



Já říkám, že i kdyby toto všechno Budha měl,
byl by na tom možná jako Bodhidarma,
ale nebyl by Budhou, co to dokázal realizovat za jediný den...
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: Zen

Příspěvekod vostalpetr » ned 10. lis 2013 15:48:59

A někdo by řekl,
že Budha byl tou askezí tak odosobněnej,
že mu již stačilo tu askezi pustit a uvolnit se od chtění realizovat,
a proto realizoval...

Prostě sklidil ovoce svého "úsilí"


To už bychom mohli říci, že to takto bylo,
a mnoho lidí takto postupuje a čeká na tento výsledek


jen se stále nemůže povětšinou dočkat ani realizace a ani osvobození (rozpuštění všech připoutaností způsobující roztočení kola znovuzrozování ((pokud tomu tedy věříme)) )
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: Zen

Příspěvekod vostalpetr » ned 10. lis 2013 15:56:24

Gautama se hned posílil rýží s mlékem, kterou vyhublému asketovi nabídla okolojdoucí Sudžátá, žena z blízké vesnice. Se znovu nabytými silami se po zbytek dne zabýval novým způsobem cvičení, který mu naznačila jeho vzpomínka.


Tady to je napsáno,
co měl Budha a co jiní nemají a proto jim nefunguje onen zen, ono puštění těch konceptů...

Ne, ne,
nejde o nabytí nových sil, jak tvrdí autor.
V tom je mnohem víc, nežli že získáte sílu, tu má nakonec každej a každej je schopen se vůlí soustředit

Budha byl ŠTASTNÝ.
I taková maličkost, jako je miska s rýží či hrnek kozího mléka dokáže přivést k pocitu NAPNĚNÍ A USPOKOJENÍ,
a to nejen na fyzické úrovni, ale i psychické.

Budha byl roky asketa, proto mu stačilo jen tak málo "ke štěstí"
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: Zen

Příspěvekod vostalpetr » ned 10. lis 2013 17:11:35

Pokud jste byli někdy štastní,
opravdu hodně štastní,
at už třeba proto, že jste byli zamilovaní,
nebo proto, protože jste konečně dosáhli svého cíle po němž jste roky toužili,

tak vám je jasné,
že štěstí samo v sobě obsahuje všeliké ty morální vlastnosti jako :
Odvahu, optimismus, důvěru, láskyplnost atd. atd.

a to naprosto automaticky, aniž by jste se o to museli nějak snažit či o to krok po kroku usilovat


ŠTĚSTÍ JE SJEDNOCUJÍCÍ, SJEDNOTÍ MYSL SE SEBOU SAMOU I TĚLO,
to oč člověk marně usiluje vůlí a záměrem, to dokáže štěsté velmi jednoduše a velmi přirozeně...

Budha byl prostě ŠTASTNÝ....


Cvičit zen, a nebýt štatný, znamená cvičit zen jako Bodhidarma

Cvičit zen (dzogčhen, relaxaci a i jiné techniky) a být štastný, znamená cvičit zen jako Budha
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Následující uživatelé by rádi poděkovali uživateli vostalpetr za tento příspěvek:
Jana

Re: Zen

Příspěvekod Jana » úte 12. lis 2013 6:43:54

vostalpetr píše:A někdo by řekl,
že Budha byl tou askezí tak odosobněnej,
že mu již stačilo tu askezi pustit a uvolnit se od chtění realizovat,
a proto realizoval...

Prostě sklidil ovoce svého "úsilí"


To už bychom mohli říci, že to takto bylo,
a mnoho lidí takto postupuje a čeká na tento výsledek


jen se stále nemůže povětšinou dočkat ani realizace a ani osvobození (rozpuštění všech připoutaností způsobující roztočení kola znovuzrozování ((pokud tomu tedy věříme)) )

No a to je celé, proč jim to furt nejde, protože tím, že se "nemůže povětšinou dočkat ani realizace a ani osvobození (rozpuštění všech připoutaností způsobující roztočení kola znovuzrozování)" zůstává připoutaný v představách časoprostoru.
Jana
 
Příspěvky: 1493
Registrován: pon 26. led 2009 20:46:53
Poděkoval: 978
Poděkováno: 351-krát v 226 příspěvcích

Re: Zen

Příspěvekod vostalpetr » úte 12. lis 2013 8:46:07

To by byla dozajisté chyba, kdyby "čekali"

Ale to oni vědí, v zenu se pak tato chyba odstranuje např. prohlášením: "zazen je satori", tedy že už jsi osvícená,
že jsi tam kde máš být

Což pak vede k uvolnění mysli od "čekání" či cíle

Přestože si vyskládáš všechny takovéto řekněme "simulace" stavu realizace,
držíš se vůlí toho či onoho,
přes to přese všechno máš mysl rozháranou různými podvědomými touhami (chci nechci)
nemáš takto mysl "sjednocenou" - jednobodovou

Mnohdy lidé zažívají "štěstí" jednobodové mysli, když je něco zajímá a mají to rádi,
potom se ponoří do takovéto činnosti a "zapomenou na sebe"
umění a sport je takovouto oblastí

Ale štěstí, o němž píšu já,
je štěstí ega,
mé tělo a má mysl je štatná a zdrojem štěstí je mé ego, má mysl a mé tělo.
Celá moje mysl a celé mé tělo je štastné, jsem štastný (se říká)

A to je sjednocení těla a mysli, především té mysli...
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: Zen

Příspěvekod Jana » úte 12. lis 2013 13:58:32

Po noci plného vědomí, kdy síla existence řve blahem, se objevila myšlenka, že jiná láska neexistuje a pak jsem se probudila a napadlo mě, jak jsem mohla dát na vlákno Láska tohle video.
Jak to můžu rozlišovat, když celá ta existence je láska ?
A pak mě napadlo, co ti lidé po tsunami na Filipínách a jako by se ve vědomí zvedla vlna něhy, která by je chtěla ukonejšit a vědomí, že i oni jsou láska.
Nicméně je tady ta iluze, ve které ta mysl má schopnost rozlišovat, co láska je a co není.
Yvonka, má kolegyně v práci, si pročítala povídání na Poradně. Musel bys ji znát, vlastně ji poznáš na tom setkání, je ztělesněním krásy a jemnosti. A když četla Tvé drsné výrazy, tak řekla, že by na Poradnu nemohla psát, protože něco takového nemusí potřebovat celý život.
Přitom lidé, jako ona, mají občas potřebu se vypovídat, rozšířit si pohled. dívat se na to své očima jiných lidí, odlehčit si. Ale vize, že se budou zpovídat v místech, kde se hrubě nadává, je pro ně nepřijatelná.

Já ničemu nerozumím, nic nevím.
Naposledy upravil Jana dne stř 13. lis 2013 6:02:21, celkově upraveno 1
Jana
 
Příspěvky: 1493
Registrován: pon 26. led 2009 20:46:53
Poděkoval: 978
Poděkováno: 351-krát v 226 příspěvcích

Re: Zen

Příspěvekod Jana » stř 13. lis 2013 5:23:05

Tak se to dneska vyjasnilo, celou noc, kdy mé tělo a mysl spí, jsem vzhůru, ta na věky blažená existence jsem já a když se ráno probudí mysl, objeví se sen o světě. Objeví se sen o Tobě a o mně, o tom, že Ti říkám, že bys neměl být hrubý k nikomu, protože pokud je někdo hrubý, tak to není skutečně on, ale jen jeho sen, jeho ego a on za to opravdu nemůže, protože, kdyby mohl tak by hrubý nebyl, protože by si uvědomil, že jsi Já, protože každý je Já. Je Láskou a je nesmysl Lásce ubližovat, leda že bychom se propadli do iluze, že jsme něco jiného. Mohla bych být Tvým zrcadlem a mohla bych být na Tebe hrubá, ale to nejde, protože nedokážu si neuvědomovat kým skutečně jsi. Kdybych Ti měla působit bolest, působila bych ji sobě.
Jana
 
Příspěvky: 1493
Registrován: pon 26. led 2009 20:46:53
Poděkoval: 978
Poděkováno: 351-krát v 226 příspěvcích

Re: Zen

Příspěvekod vostalpetr » stř 13. lis 2013 17:35:57

Jsou to jen slova,
emoční náboj jim pak dodává posluchač sám,
dle svého nastavení....

Co znamená takové :

Di do prd...
Di do háje...

?

Má to svůj význam...
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: Zen

Příspěvekod Jana » stř 13. lis 2013 18:53:19

Péťo, já Ti rozumím, opravdu mi to nevadí, ty výrazy nemám problém i sama používat, ale viděla jsem to zděšení u bytosti, kterou bys zcela určitě nikdy nechtěl takovými výrazy zapudit, kdybys ji znal.
A chodí mi na Poradnu pořád plno mailů, jak to lidem vadí.
V Bibli se píše:
"Jistě, „všechno je čisté,“ ale je špatné pohoršovat člověka jídlem. Je lepší nejíst maso, nepít víno a vyvarovat se všeho, co tvého bratra uráží."
(Římanům, 14)
Může v nás být respekt k ostatním. Ohleduplnost.
Psal jsi, že je čas kameny sbírat a čas kameny rozhazovat, ale to neznamená, že když ty kameny rozhazuješ, že ostatní je nesmí sbírat.

Ty možná žádnou duchovní literaturu nepotřebuješ, žádná Ti nikdy nic nedala, nikdy jsi nepotřeboval žádného mistra, ale ve mně je k tomu všemu velká úcta.
Byly doby, kdy jsem z té duchovní literatury doslova nasávala lásku a uvědomovala jsem si, s jakou láskou to psala Míla Tomášová, Osho, Ram Dass a další. Řekla bych, že v nitru před všemi těmi Mistry, guruy, učiteli klečím, v podstatě klečím v duchu i před Tebou, protože i Tys mě toho hodně naučil. Je ve mně velká úcta ke všem těm průvodcům, k celé té existenci, která sebe sama sobě vrací. Neexistuje nic, co by z ní mohlo být vyčleněno, patříš do ní i Ty a všichni, bez ohledu na to, jestli Ti sedí, jestli jim sedíš.
Jana
 
Příspěvky: 1493
Registrován: pon 26. led 2009 20:46:53
Poděkoval: 978
Poděkováno: 351-krát v 226 příspěvcích

Re: Zen

Příspěvekod vostalpetr » pát 15. lis 2013 10:09:24

Byly doby, kdy jsem z té duchovní literatury doslova nasávala lásku


No vidíš to,
Budha nasál jem misku mlíka a trochu rejže
a docela mu to stačilo...

ale když se z někoho stane profesionální násoska,
tak ten pak už musí jen a jen nasávat
a nikdy nedojde uspokojení,
nebot se stal fetákem

Ale kdykoliv nasaje svůj fet, tak je příležitost,
jenže oni mu to ti druzí rozbíjej,
to je fakt špatný, správnej feták si nemá nechat rozbít své štěstí a má jej plně využít
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: Zen

Příspěvekod vostalpetr » pát 15. lis 2013 10:26:25

Problémem většiny všech duševních a duchovních fetů je pak to,
že tě spíše vedou k nějaké aktivitě,
místo aby tě od ní uvolnili,
takže takový kozí mlíko je asi stokrát až tisíckrát užitečnější, než vznešená slova o lásce nebeské

Každej pak dostane to, k čemu zaměří pozornost... :Studuji:
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: Zen

Příspěvekod Jana » pát 15. lis 2013 11:55:02

vostalpetr píše:tě spíše vedou k nějaké aktivitě,
místo aby tě od ní uvolnili,

Jaký fet vede k aktivitě trávu, že roste, oblaka, že plují, vodu, že teče ?
Potřebuje tráva od té aktivity uvolnit ?

:happy:
Jana
 
Příspěvky: 1493
Registrován: pon 26. led 2009 20:46:53
Poděkoval: 978
Poděkováno: 351-krát v 226 příspěvcích

Re: Zen

Příspěvekod vostalpetr » pát 15. lis 2013 15:19:38

To nevím,
ale zkus trávě přečíst nějaké duchovní pojednání od nějakého duchovního mistra

Schválně, co to udělá s jejím duchovním srdcem...
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích


Zpět na Meditace

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků