Chuang Chou / Zhuang Zhou a taoismus

Chuang Chou / Zhuang Zhou a taoismus

Příspěvekod vostalpetr » pát 05. led 2018 9:38:47

Zhuang Zhou , často známý jako Zhuangzi ("mistr Zhuang"), byl vlivným čínským filozofem, který žil kolem 4. století před naším letopočtem během období válčících států , období odpovídající vrcholu čínské filozofie , Sto školám myšlení . On je připočítán s písemnou součástí nebo v celku - dílo známé jeho jménem, Zhuangzi , který je jedním ze základních textů Daoismu ......

Platnost jeho existence byla zpochybněna některými, včetně Russella Kirklanda, který píše:

Podle moderního chápání čínské tradice text známý jako Chuang-tzu byl produkcí "taoistického" myslitele starověké Číny zvaného Chuang Chou / Zhuang Zhou. Ve skutečnosti to nebylo nic takového. Chuang-tzu, o kterém jsme dnes věděli, byla produkce myslitele třetího století CE pojmenovaného Kuo Hsiang. Ačkoli Kuo byl dlouho nazýván pouze "komentátorem", byl ve skutečnosti mnohem víc: upravil texty a sestavil současné vydání 33 kapitol. Pokud jde o totožnost původního člověka jménem Chuang Chou / Zhuangzi, neexistují žádné spolehlivé historické údaje vůbec. [4]


Zhuangzi je tradičně připisován jako autor alespoň části díla nesoucího jeho jméno, Zhuangzi . Tato práce, ve své současné podobě sestávající ze 33 kapitol, je tradičně rozdělena do tří částí: první, známá jako "vnitřní kapitoly", se skládá z prvních sedmi kapitol; druhá, známá jako "Vnější kapitoly", se skládá z následujících 15 kapitol; poslední, známá jako "smíšené kapitoly", se skládá ze zbývajících 11 kapitol. Význam těchto tří jmen je zpochybněn: podle Guo Xiang "Vnitřní kapituly" napsal Zhuangzi, "Vnější kapituly" napsané jeho učedníky a "Smíšené kapitoly" jinými rukama; druhá interpretace spočívá v tom, že jména se vztahují k původu titulů kapitol - "Vnitřní kapituly" se berou ze svrchních slov v kapitole "Vnější kapitoly" z úvodních slov kapitol a "Smíšené kapitoly "ze směsi těchto dvou zdrojů. [5]






Zhuangzi 33:
Svět se propadl do chaosu, světce a mudrce nevidět!
Dao přestalo být jedno a většina lidí na světě si něho vybírá nějakou část podle své záliby.
Lze to přirovnat k uším, očím, nosu a ústům – každý smysl vnímá něco jiného,
ale mezi sebou si své vněmy sdělit nedokážou.
Podobně všichni ti šarlatáni sta škol každý v něčem vyniká, každý je někdy k užitku,
avšak žádný nedokáže postihnout svět v jeho celistvosti.
Rozřezali krásu Nebe a Země, na kousky rozřezali princip utvářející veškerenstvo.
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: Chuang Chou / Zhuang Zhou a taoismus

Příspěvekod vostalpetr » pát 05. led 2018 10:07:48

Bondy: Čínská filosofie

https://sites.google.com/site/novamisan ... -filosofie



....................................................TAOISMUS

Taoismus je něco, co jinde nemá obdoby. Je to jak filosofie, tak vůbec celý životní postoj, ba ten teprv dělá taoistu taoistou. Původní pravý taoismus není náboženstvím a není ani mystikou – přitom není jen učeneckou filosofií.

Především intuice hraje důležitou úlohu v taoismu. Ta otevírá dveře řadě implikací. Předně je od ní krátká cesta k meditaci a k meditativnímu postoji ke skutečnosti. Ten si taoisté vysloveně pěstovali. Odtud už je jenom krok k tomu, aby do jejich filosofie a celého životního postoje a světového názoru vstoupila poesie. Na tomto poli – ve všech odvětvích umění a ve zpoetizování života – přinesli taoisté dosud nevyčerpatelné bohatství pro celou světovou kulturu.

Vedle intuitivního momentu hrála v taoismu vždy ústřední úlohu přímo zanícená láska k přírodě.

S láskou k přírodě opět přirozeně – pro taoistu – souvisí láska k umění. Pro něho není umění nápodobou nápodoby, jako je platónikovi – umění je spolutvorba s přírodou. Jako by příroda v nás vytvářela námi své nové přírodní dílo. Proto je umělec současně filosof a „světec“; skutečný umělec se rozplynul v přírodě, stal se jedním s přírodou, proto může umělecky tvořit. Námětem převážné většiny uměleckých děl je u taoistů příroda, ale vždy tam někde v koutku či v náznaku jedné metafory je přítomen i konkrétní člověk.

Láska k přírodě ovšem také vede i k většímu zájmu o přírodu, zájmu, který najednou začíná postřehovat přírodní zákony a je na ně zvědav.

Třetím momentem, který je všem taoistům společný, je silně negativistická společenská kritika – ta ovšem může stejně tak dobře vést k individualistickému stažení se ze společnosti, jako i k revoltnímu postoji vůči daným řádům. Tak jako samotář-estét někde v horách píšící básně, tak i taoista-povstalec a bojovník je všudypřítomným zjevem v čínských dějinách.......................................
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: Chuang Chou / Zhuang Zhou a taoismus

Příspěvekod vostalpetr » čtv 18. led 2018 19:59:24

„Nestaň se umrlým nositelem slávy,

nestaň se domovem všelijakých plánů,

nestaň se sluhou činorodosti,

nestaň se majitelem vědomostí.

A celý se ztotožni s tím, co je nevyčerpatelné,
a putuj tam, kde není po ničem ani stopy.

Naplno užívej, co dává ti nebe, a nerozhlížej se, čeho bys ještě mohl dosíci – buď prázdný, a nic víc!

Neboť dokonalý člověk nakládá se svou myslí/srdcem jako se zrcadlem,
jež také za ničím nejde, ničemu nenadbíhá, vše v sobě odráží,
nic u sebe nenechá.

Neboť jen tak se dají překonávat věci, aniž se o ně zraňujeme!“
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích


Zpět na Inspirativní osobnosti

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků