Eduard Tomáš

Eduard Tomáš a Míla Tomášová

Re: Eduard Tomáš

Příspěvekod vostalpetr » ned 17. led 2010 16:15:42

Moje zkušenost je, že při nezaujatém pozorování, kdy se pozoruje ta emoce čistou pozorností s chápáním, že je to Energie Zdroje, že je to Zdroj sám (co jiného by to bylo, žejo, když je vším ), ta negativní emoce sama od sebe postupně zmizí, jakoby vysublimuje (děsný slovo!), a objeví se - samo od sebe - uvolnění, scelení, mír. Holt cesta líné ženy "Nic nedělat a všeho dosáhnout" tomu říká Werner Ablass. Zmizela mi tak během doby spousta otravných vásan.
..........................................................................................................................................................................................................


psal jsem již výše, že ten princip o kterém píšu, tedy otočení pozornosti na pozornost což je přítomnost ted a tady, MUSÍ být principem i tohoto způsobu meditace!!!


Moje zkušenost je, že při nezaujatém pozorování, kdy se pozoruje ta emoce čistou pozorností s chápáním, že je to Energie Zdroje, že je to Zdroj sám (co jiného by to bylo, žejo, když je vším )
..........................................................................................................................................................................

co si myslíš, že je "energie zdroje nebo zdroj sám" ???

copak tam vidíš nějakou energii?

nevidíš,
ale chápeš, že tam je (zaplatpánbůh, že chápeš že tam je, většina lidí to nechápe a pak se není o čem bavit)

ALE TA ENERGIE NENÍ NIC JINÉHO NEŽ POZORNOST


((TO ŽE TO ZAFUNGUJE A DOJDE K ZRUŠENÍ PŘIPOUTANOSTI NA POZOROVANÝ JEV JEN ZNAMENÁ, ŽE JSI OTOČILA POZORNOST NA POZORNOST (ENERGII ZDROJE, ZDROJ))

To, že ti to nedá moc zabrat a vypadá to spíš jak relaxace (líný ženy) znamená prostě to, že ta pozornost je již hodně uvolněná sama do sebe,
nám roztěkaným a neustále diskutujícím magorům to ovšem zabrat dá,
prostě jen trénik dělá šampiony


píšeme tedy oba to samé,
ale já říkám, že ta tajuplná a záhadná energie zdroje (která se dá nazvat i chápání jak píšeš) je POZORNOST...

..........................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
Takže Lído, ty sice pozoruješ nezaujatě nějaký jev,
ale principem toho uvolnění je to pochopení přítomnosti energie zdroje....
ALE PRINCIPEM TOHO UVOLNĚNÍ JE TO POCHOPENÍ PŘÍTOMNOSTI ENERGIE ZDROJE...
ALE PRINCIPEM TOHO UVOLNĚNÍ JE TO POCHOPENÍ PŘÍTOMNOSTI ENERGIE ZDROJE...
ALE PRINCIPEM TOHO UVOLNĚNÍ JE TO POCHOPENÍ PŘÍTOMNOSTI ENERGIE ZDROJE...

:PCproblem:
Naposledy upravil vostalpetr dne ned 17. led 2010 17:08:00, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: Eduard Tomáš

Příspěvekod vostalpetr » ned 17. led 2010 16:22:03

e ono je to tak, že té osobě se z toho všecho dovolíme ulejt, nic od ní nechceme a je tu jenom užívání si toho, co je.
...........................................................................................................................................

řekl bych to trošku jinak:

at už usilujeme nebo neusilujeme,
pozornost sama o sobě je vždy před každou činnosti a není jí dotčena

i když si tedy vytyčím že budu tvrdě meditovat, že budu makat a usilovat, tak celé to soustředění a úsilí je vždy jen na základě pozornosti

dokonce i moje rozhodnutí otočit pozornost na pozornost a snaha to udělat je vždy na základě pozornosti, která je vždy přítomná, je vždy před celým tím cirkusem úsilí i neúsilí a není jím nikdy dotčena...
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: P.S. ke zkušenosti s negativníma emocema

Příspěvekod vostalpetr » ned 17. led 2010 17:04:34

Lída píše:
Zmizela mi tak během doby spousta otravných vásan

znamená, že se postupně přestaly objevovat - jako když se těma samonávratama čistí špajz sám od sebe, nemusí se to vynášet kus po kuse ve kbelíku. A furt :o evidovat, kolik toho ještě zbejvá.

Je to lego. Jelikož to spolehlivě funguje, člověka přestane zajímat nějaké to „osvícení“ nebo „realizace.“ :D Kdykoliv je k dispozici návrat do pohody tady a teď a to úplně stačí. :)



no vynášet kus po kuse a usilovat o čistotu protože takto chci dosáhnout osvícení mě přijde jako velký omyl...
(bohužel, takto je to dost často chápáno)

je to přímo obráceně, tedy jak píšeš ty:

jako když se těma samonávratama čistí špajz sám od sebe
člověka přestane zajímat nějaké to „osvícení“ nebo „realizace.“
Kdykoliv je k dispozici návrat do pohody tady a teď a to úplně stačí. :)[/
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

k Re: P.S. atd

Příspěvekod Lída » ned 17. led 2010 18:24:54

ALE PRINCIPEM TOHO UVOLNĚNÍ JE TO POCHOPENÍ PŘÍTOMNOSTI ENERGIE ZDROJE...

No jasňačka, vždyť to opakuju pořád dokola :P

Pokaždé si uvědomit přítomnost energie Zdroje a že ona je i tím "vnímaným", je to jediné, oč jde. Pak to celé probíhá jako k Sobě se navracející energie Zdroje, zpětněběžný proces, opačný, než ten při vytváření a udržování pocitu nebo myšlenky.

V podstatě je to mizení momentální "inkarnace" energie Zdroje ("inkarnace" energie Zdroje do mentálního objektu) zpátky do Zdroje.

Daleko líp než já to řekl Wolinsky:"Zakoušel jsem toto chvění nebo pohyb, jak se hněv ve své zpevněné podobě přeměnil zpět na energii a do prázdnoty. Forma hněvu (což byla energie), ustoupila zpět do prázdnoty (žádná energie)."

Jak se tomu slovně říká, je mi dočista fuk. Slova jsou bezpečným nástrojem nedorozumění :happyroll:

Ještě malé upřesnění: lego to je, pokud jde o starosti o "realizaci" - tedy jako jestli se už konečně blíží, :roll: jestli mi v ní to nebo ono překáží :donknow: :roll: a co bych s tím safra :donknow: :roll: měla udělat, že aby tu konečně už byla... :roll: :donknow: :netusim: starosti o to, jaká bych měla neměla bejt :netusim: :donknow: nebo nebejt :netusim: :donknow: :? atd atd atd.


Pokud jde o všímavost, tak to není lego ani náhodou. Mám takovej dojem (ale je to jen moje soukromá domněnka), že trvale Probuzení se od nás liší akorát v tom, že všímavost a následné samočinné zprázdňování obsahů vědomí jsou už automatické. To je teprve to pravý lego :kvetina:
Naposledy upravil Lída dne ned 17. led 2010 19:15:22, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Lída
 
Příspěvky: 614
Registrován: ned 26. říj 2008 10:23:26
Poděkoval: 146
Poděkováno: 439-krát v 261 příspěvcích

Re k "Pozornost... "

Příspěvekod Lída » ned 17. led 2010 18:57:55

pozornost sama o sobě je vždy před každou činnosti a není jí dotčena….. dokonce i moje rozhodnutí otočit pozornost na pozornost a snaha to udělat je vždy na základě pozornosti, která je vždy přítomná

Jinak řečeno Pámbu Si to všechno organizuje sám, Sebe-zpředmětňování i mizení Sebe-zpředmětňování. Čím víc si to ve Svém zpředmětněném tvaru uvědomuje, tím míň chuti má Si do toho zdola (z té figury) kafrat a o něco se snažit. Paradoxně tím snáz dochází k ustávání Sebe-zpředmětňování.
Uživatelský avatar
Lída
 
Příspěvky: 614
Registrován: ned 26. říj 2008 10:23:26
Poděkoval: 146
Poděkováno: 439-krát v 261 příspěvcích

Re: Eduard Tomáš

Příspěvekod Jana » ned 17. led 2010 19:57:51

vostalpetr píše:e ono je to tak, že té osobě se z toho všecho dovolíme ulejt, nic od ní nechceme a je tu jenom užívání si toho, co je.
...........................................................................................................................................

řekl bych to trošku jinak:

at už usilujeme nebo neusilujeme,
pozornost sama o sobě je vždy před každou činnosti a není jí dotčena

i když si tedy vytyčím že budu tvrdě meditovat, že budu makat a usilovat, tak celé to soustředění a úsilí je vždy jen na základě pozornosti

dokonce i moje rozhodnutí otočit pozornost na pozornost a snaha to udělat je vždy na základě pozornosti, která je vždy přítomná, je vždy před celým tím cirkusem úsilí i neúsilí a není jím nikdy dotčena...

No, řekla bych, že Ty i Lída mluvíme úplně o tom samém, jen trochu jinými slovy, což je skvělé.

Může tu být usilování i neusilování, můžu být spocená jako kůň, jazyk na vestě, ale není ve mně ztotožnění s tou usilující osobou.

A je legrace, že pozornost ve své podstatě je láskou a bytím samotným. Takže, když řeknu, že
"dokonce i moje rozhodnutí milovat lásku a snaha to udělat je vždy na základě lásky, která je vždy přítomná, je vždy před celým tím cirkusem úsilí i neúsilí a není jím nikdy dotčena", říkám totéž, co Ty, jen Ti líp rozumím.

A pro ty, kdo to slovo láska nemají v lásce se to dá říct i takhle:
"dokonce i moje rozhodnutí být a snaha to udělat je vždy na základě bytí, které je vždy přítomné, je vždy před celým tím cirkusem úsilí i neúsilí a není jím nikdy dotčeno", a teď tomu může rozumět každý.

Je to opravdu dost dobře řečeno. :thumb: :yes:

:happy:
Jana
 
Příspěvky: 1493
Registrován: pon 26. led 2009 20:46:53
Poděkoval: 978
Poděkováno: 351-krát v 226 příspěvcích

Re: Eduard Tomáš

Příspěvekod vostalpetr » pon 18. led 2010 7:25:06

Pěkně napsaný Jano
:thumb:
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: Eduard Tomáš

Příspěvekod vostalpetr » pon 18. led 2010 7:42:09

Slova jsou bezpečným nástrojem nedorozumění...
............................................................

Píšeš to furt, no vidíš, ale já jsem vždycky četl úplně něco jiného,

tak jako každej průměrnej duchohledčskej blbec jsem četl:

pozoruj mysl z pozice nezaujatého svědka a ona se rozpustí...

stejnej problém nacházím skoro u každého mistra, jakoby se slova měnily pomalu ve svůj opak,
jakoby naše schopnost někomu něco vysvětlit byla naprosto nulová
(a přesně na toto si ztěžoval na několikamístech i Maharadž, že lidé místo aby přijali jeho učení a hned to pustili a nepřemýšleli o tom, tak o tom začnou přemýšlet)

A není to vina jen čtenáře či poslouchajícího žáka, ale i mistra a jeho výkladu,
a ani nějaké nadšení, které v nás vzbudí nějaké učení, vůbec není zárukou správnosti našeho pochopení

takže nám nezbývá jiná cesta než pokusů a omylů, a kdo nepřijde na svůj omyl tak ten v něm prostě zůstane klidně po celý život

názorná ukázka komunikace dvou lidí, řešící jednoduchý vcelku nijak náročný "problém":

viewtopic.php?f=74&t=936
(teda není to v tom videu, ale v následných reakcích za úvodním videem)
:lol:
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: Eduard Tomáš

Příspěvekod vostalpetr » pon 18. led 2010 8:06:14

Ale jinak když koukám na tu duchovní literaturu,
tak mně přijde od dob Maharadžových a zvláště Balsekarových jakoby intelektuálně zaměření evropané kteří k nim přišli,
se to snažili definovat či popsat srozumitelnějším jazykem, než kterým hovoří staré texty,
a které možná vyhovovaly jednoduchým indům,
ale nevyhovují složitým evropanům...

stačí se podívat třeba na Vacka, všichni ho kritizují a zároven i ti jeho největší kritici jsou si vědomi, že udělal velký kus práce,
a podobně velký kus práce v náhledu na "duchovno" lze najít u mnoha jiných

ale stejně je ta situace nakonec taková, že si na to musí přijít sám, aby pak zjistil, že už mu to mnohokrát říkali jiní jen on to vůbec nechápal....
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: Eduard Tomáš

Příspěvekod vostalpetr » pon 18. led 2010 8:24:13

jsem četl pěknou věc na facebooku Evy Nadi:


Stejně jako tvar šperku ze zlata, nijak neovlivňuje zlato, tak základ člověka zůstává nedotčený.
U koho tenhle pocit rovnosti chybí, znamená to, že se nedotknul skutečnosti."

Nisargadatta Maharadž


(řekl bych, že se spíše ani nedotkul pochopení učení advaity natož aby se dotkl skutečnosti)
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: Eduard Tomáš

Příspěvekod Lída » pon 18. led 2010 9:03:34

Slova jsou bezpečným nástrojem nedorozumění...

No já to myslela i mnohem jednodušeji: když jeden říká něčemu pozornost, druhý totéž nazývá bytí, třetí Láska, přičemž všichni pod tím, co tím myslí ten druhej, vnímají něco drobet nebo úplně jiného, než oni sami, to je, jako by v kuchyni jeden říkal mouce dvounulka, druhej polohrubá, třetí žitná… :-) kterýkoliv z těch ostatních bude namítat, že žitná je něco úplně, ale úplně jinýho… ;)
Jak se mají pro pána dorozumět? A teď společně kuchtěj :D :cooking: :lol: :happyroll:
Uživatelský avatar
Lída
 
Příspěvky: 614
Registrován: ned 26. říj 2008 10:23:26
Poděkoval: 146
Poděkováno: 439-krát v 261 příspěvcích

Re: Eduard Tomáš

Příspěvekod vostalpetr » pon 18. led 2010 9:49:52

No mě zase to dělení na boží aspekty zas tak moc nevadí,
jednak znám ten pojem satčitananda,
a jednak pozornost je univerzální, dokonce i bůh sám v sobě "pozoruje" bytí i lásku, tedy lépe řečeno on jí je, nebo je si toho vědom, že jí je

spíš vidím problém v tom nepochopení (a to nejen u druhých, ale i u sebe, nebot to je třeba důkladně pochopit, tedy realizovat)
v přijetí toho faktu, že at už jsou věci takové nebo makové, at se nám to líbí nebo nelíbí, at praktikujeme nebo se denodennně opíjíme,
takže podstatou všeho je bůh
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

satčitananda

Příspěvekod Lída » pon 18. led 2010 18:57:16

...znám ten pojem satčitananda

Ty tři slova se v advaitě užívají jako jedno slovo složené ze tří - aspoň jak to vysvětlují dávní advaitoví mistři, tuším Šankara nebo kdo: že je to jedna jediná kvalita, kterou nevystihuje žádný pojem v dualitě - nelze slovně vyjádřit, čím čtvrý stav je. Říká, že ta složenina jen naznačuje.

Tím pádem chrakterizovat Čtvré jen jedním z těch tří slov představuje ještě větší zkreslení než ho charakterizovat tou složeninou. Každý z těch tří pojmů, existence, vědomí a blaho, se svým významem v něčem liší od zbývajících dvou (jinak by je k němu nepřidávali, žejo.) Proto asi vzniká taková spousta nedorozumění. Člověk použije jen jedno z nich a ostatním diskutujícím v tom chybí význam obou zbývajících. A volají " :idea2: halt, :koukam: je to jinak" :!:

btw: pokud jde o mě, význam slova "pozornost" vnímám spíš jako prostředek, jímž se okamžitě ocitáme ve stavu nad protiklady, pokud je pozornost plně zaměřená na Zdroj (třeba i v projevu) - bez pozorujícího "já" a pozorovaného "ne-já", než jako charakteristiku čtvrtého stavu jako takového.

Takže je malý zázrak, když se lidi slovně shodnou aspoň na něčem. :)
Uživatelský avatar
Lída
 
Příspěvky: 614
Registrován: ned 26. říj 2008 10:23:26
Poděkoval: 146
Poděkováno: 439-krát v 261 příspěvcích

Re: Eduard Tomáš

Příspěvekod Jana » pon 18. led 2010 20:20:55

Lída píše:chrakterizovat Čtvré jen jedním z těch tří slov představuje ještě větší zkreslení

To je, Lído, zajímavý postřeh. Mnozí Mistři mluvili jen o Bytí (Maharadž) , jiní často jen o Lásce (Ram Dass, Osho, Púndža..), další o Vědomí.
Jakmile se překročí hranice mysli, která vytváří různé představy, jaké, co je a zakouší se jen ten stav, tak mezi těmi pojmy není absolutně žádný rozdíl, všechno je to jedním, proto je i tohle slovo složeninou v jedno.
Bytí (existence) = Vědomí (pozornost)=Láska (blaženost)
A pak se mluví pro zjednodušení jen o jednom aspektu, protože ten, kdo to zakusil má samosebou zkušenost, že je to všechno totéž.
Ale asi málo komu dochází, že když se použije jen jeden pojem, že se tím zmenšuje šance to výstižněji popsat.

Přidávám něco krásného od ET, doufám, že se to Vostálpetrovi bude líbit.

:happy:
Jana
 
Příspěvky: 1493
Registrován: pon 26. led 2009 20:46:53
Poděkoval: 978
Poděkováno: 351-krát v 226 příspěvcích

Re: Eduard Tomáš

Příspěvekod Jana » pon 18. led 2010 20:21:58

Eduard Tomáš - Jóga pozornosti

Mysl sama v sobě je věčná, přirozeně pokojná, nehnutá. Spočiň v tomto přirozeném stavu.

Říká se, že být bdělým je vším. To je staré džňanické přísloví a pravidlo pro hledání sama sebe, které razil už Gautama Buddha. Bdělost a pozornost jsou vlastně jedním a tímtéž. Pokusme se najít pramen naší pozornosti, čiré pozornosti, v níž není předmětu pozornosti. Možná, že přitom najdeme i něco víc, než si dnes myslíme. Věnujme spolu trochu pozornosti, pozornosti samé, a uvidíme, kam až nás pátrání přivede a co nám přinese. Neboť co když právě zdroj pozornosti je oním hledaným "kde"?
A najdeme-li "kde", můžeme snad najít i "co."
Vydejem se na průzkum posledního pozorovatele v nás...Zkusme záměrně hledat pozornost jako takovou. Zamyslíme-li se nad tímto zvláštním návrhem musíme, chtě nechtě připustit, že půjde patrně o jedno z nejjednodušších hledání vůbec, neboť nejenže máme svou pozornost stále po ruce, ale ani její sídlo nám nemůže nikam utéct. Nuže, zkusme obrátit pozornost proti toku jí samé!
Nejprve si však musíme uvědomit, co vlastně pozornost je a proč o ní víme tak málo, ačkoli jí používáme dnes a denně, prakticky v každém okamžiku svého života.
"Pozornost je směrování mysli na nějaké místo, předmět nebo pojem", říká otec jógy Pataňdžali ve své Jógasútře. Jenomže my hledáme chceme zažít něco víc než jen pozorování předmětů pozornosti. Proto se ptáme znovu: "Kdo v nás vlastně pozoruje?"
"Duše je pozorovatelnou" říká tentýž autor. Nuže, podívejme se, jak vlastně duše pozoruje svět.
Bhárati Tírtha říká :"Tvar je pozorován a oko je jeho pozorovatelem. Oko je pozorováno a mysl je jeho pozorovatelem. Mysl se svými změnami je pozorována a Svědek "Já" je skutečným pozorovatelem. Avšak Svědek není pozorován nikým jiným".
Tak tedy duše pozoruje svět. Pro dokreslení: v úvodu studie se říká,že všechny předměty smyslového vnímání jsou pozorovány našimi smysly, smysly jsou pozorovány myslí a mysl vědomou pozorností čili vědomým "Já". "Já" - můžeme mu říkat Svědek nebo duše či átmán - je posledním a jediným z celé řady pozorvatelů, jenž není a nemůže být pozorován nikým jiným.
"Jednoduchá věc" řekl by ortodoxní materialista, "o které se mohou učit už děti ve školách, ovšem až na toho Svědka čili duši. Nemůže-li být nikým pozorován, jak je ji možno dokázat?"
Védantická filozofie, která patrně tyto pochybnosti předpokládala, se nezastavuje u pouhého tvrzení, ale nabízí jeho ověření v logické praxi komukoli, kdo má vůli, trpělivost a odvahu ji podstoupit.
Nestálo by za to ověřit si tak závažné tvrzení starých indických a jiných mudrců? Jestliže ano, pak naší první otázkou bude, kdo je to vlastně onen záhadný skutečný pozorovatel?
Tohoto Svědka můžeme nazvat všelijak - átman, nadjá, čirý život, nejvnitřnější Já, Pataďžaliho "vědomí, které ač čisté, spatřuje mentální obrazy", osvobození, pravda, nirvána, kaivalja, mókša či prostě jak chceme - ale, že žádný název, i kdybychom jich vymysleli sebevíc, nebude bohužel dosti výstižný a věrohodný, aby nám o posledním pozorovateli pozorovatelů podal skutečně spolehlivou, a zaručenou a zcela vyčerpávající informaci.
"Ne název na to prostě nestačí". Proč? Protože nikdo - jak praví Drgdršjavivéka - nemůže poznat posledního pozorovatele než on sám. On je přece jediným poznávajícím subjektem, a to nejen sebe sama, ale i všeho ostatního, co existuje. Všichni podružní pozorovatelé v jakýchkoli živoucích organismech - smysly, mysl a podobně - jsou závislí na něm, na jeho životě, na jeho existenci, ne jeho bytí či nebytí, odvozujíce svou vlastní schopnost pozorování od absolutní pozornosti samé. Ta jimi prochází jako životodárná síla, věčná a vševědoucí. Ostatní je plodem avidjí čili nevědomosti, jak by řekl pravověrný Hind.
"Je tedy jasné," namítne nyní oponent, "že poslední pozorovatel ani vlastně nemá být kým poznám." A může dodat: "Když je tomu tak, neměli bychom se raději vzdát hledání a utéct od problému, pokládajíce jej prostě za neřešitelný?".
Ano to udělat můžeme a třeba hned, nikdo nám v tom nebrání, ale bude to znamenat zbytečný odklad, neboť konečné řešení právě této jedinečné životní otázky je účelem káždého z nás.
Cesta za poznáním posledního pozorovatele by mohla být doopravdy velice krátká, kdyby nebylo žádných překážek v nás samých a kdybychom se spokojili s vírou, že poslední pozorovatel skutečně existuje, a potom obrátili svou vlastní pozornost či bdělost na ni samotnou. Avšak - jak známo - víry je málo bdělost mizivá a překážky četné.
Přijměte jednu dobrou radu. Jakmile jste nastoupili tuto duchovní cestu za poznáním, snažte se myslet jen kladně a pravdivě. Přestaňte například žít v iluzích, alespoň občas. Zkuste myslet, že poznání už máte. To není z absolutního hlediska žádná lež. Pravda je, jak známo stavem bez ega. Protože naše ega jsou pouhou iluzí, my sami, zbavíme-li se iluze jsme naprosto čirou pravdou. Taková je skutečnost.
Připojuji ještě několik vyzkoušených rad, které vám pomohou na cestě pozornosti

Milujte pravdu. Je věčným pramenem vaší pozornosti a vaše láska k ní se vám dříve nebo později vrátí několikanásobně ve formě milosti (zejména v pomoci na cestě)
Hledejte pravdu s nadšením. Hledáte-li jiným způsobem, nedojdete daleko. Aby došlo k realizaci, musíte mít stále intenzivnější oddanost pravdě a žhavou touhu po ní. Znamená to prostě upínat co nejčastěji pozornost do nitra, naplněni city oddanosti a vřelé lásky. Milujete-li přitom kohokoli jiného, obraťte vždy tento cit do svého srdce. Předmět vaší lásky tím nebude o nic ošizen, naopak, bude mu přidáno a vám také.
Žijte v míru s celým světem. Zdržujte se jakékoli formy nenávisti nebo ubližování, ať v mysli, či navenek, a to i tenkrát, máte-li k tomu důvod. Vyplatí se to, neboť pravda je jednotou. Buďte soucitní a radostní. V žádném případě neopětujte zlo zlem. Ovládnete-li se získáte velmi mnoho dobré energie.
Uvědomte si několikrát denně, že základ pozornosti je v Bohu a že tedy obrácení pozornosti proti jejímu toku je nejpřímější cestou k němu. Je to stejné, jako bychom řekli, že základ pozornosti je v bezčasovém nyní. Jedině proniknutí (ať dočasné či trvalé) do této sféry je příčinou štěstí.
Užívejte logiky a rozumu, ale uvědomte si, že pravda je vyšší. Tam kde žije pravda, logika ani rozum nemohou proniknout. Pozornost však ano. Podrobte se intuitivnímu volání pravdy. Nakonec je to jen ona sama, kdo vás k sobě přivede, a žádné ego ať vaše nebo cizí i kdyby bylo svaté.
Vaše závislosti jsou výsledkem vašich starých i současných zvyků. Odvádějí vaši pozornost jinam, než jí chcete mít. Proto je ovládejte indiferencí k nim. Buďte dobří a radostní, myslete na dobro a čiňte dobro. Vybudujte si jen dobré závislosti. Ty vám neublíží. Slibte si, že v každém okamžiku života si budete počínat správně.
Snažte se neztotožňovat se s tělem, mašlenkami ani city.
Obracíte-li pozornost na pozornost, nerozvíjejte mysl. Žijte stále co nejblíže vlastní podstatě. Vaše myšlenky tam nemají co dělat. Žijte v teď - od okamžiku k okamžiku. To je nejvyšší nepřipoutanost a nejvyšší odříkání. Naučte se tomuto odříkání a zvykněte si na ně. Časem v něm najdete i nejvyšší potěšení. Tím, co vás od něj odvádí jsou myšlenky. Zvlášťe ty, jimiž toužíte po věcech tohoto světa.
Vzdejte se všech ezoterních sil a nesnažte se je zvládnout. Jsou zábranou na cestě.
Žijte co nejčastěji ve společnosti lidí hledajících pravdu. Jste-li sami, pozorujte klid za myšlenkami nebo se modlete ÓM (AUM). Pomůže vám to překonat překážky na cestě, jako jsou nemoc, nestálost v ideách, pochybnostech, přerušování cvičení apod. ÓM vás nabije energií a odstraní stres.
Soustřeďte opět a opět pozornost na pozornost a povšimněte si, jak je trvalá a stálá. Zabloudí-li vaše myšlenky jinam, nepotlačujte je, ale ani si jich nevšímejte. Jinak by jejich odpor vzrůstal. Setrvejte v pozorování pozornosti.
Buďte bdělí vašeho vlastního bdění a setrvávejte v klidu pozornosti.
Staťe se trvalým, nezúčastněným pozorovatelem pozorovatele tohoto světa. Takto se odděluje Já od ne-já.
Co nejčastěji udržujte svou mysl nepohyblivou.
Na duchovní cestě pracujte trpělivě a vytrvale, ale bez zaujatosti.
Žijte ve světě, ale nelpěte na něm. Buďte odpoutáni od jmen a tvarů, nechte je žít jejich vlastním životem. Vy jen buďte.
Nikdy se s nikým nepřete, zejména ne ve věcech ducha, spory jsou na překážku.
Nejvyšší překážkou je nevědomost. Myšlenka "já jsem tělem" je jejím základem. Proto ani o sobě, ani o jiných nemyslete, jako by byli tělem, ale vždy nejvyšší pravdou.
Znovu a znovu si uvědomujte nutnost nepřipoutanosti. Pomůže vám k tomu častá představa: Jsem existencí-vědomím-blahem (sat-čit-ánanda). Hledejte jen sat a čit. Ánanda přijde sama.
Potlačujte své vášně v zárodku tím, že je odmítnete sledovat. Pak se vám podaří změnit je v opak (nahradit např. hněv láskou). Kontrolujte své touhy, brzdí vás. Vzdávejte se zejména připoutanosti k smyslovým radostem a rozkoším těla, chcete-li se stát opravdovými mistry ducha. Jedině když nezapomenete, čím ve skutečnosti jste, můžete si občas i tyto radosti dovolit. Myšlenka tělesnosti je velikou zátěží. Staňte se posledním pozorovatelem, a budete zbaveni myšlenky tělesnosti.
Nakonec poznáte, že pravda je vším
Subham astu sarvadžagatam Šťastny ať jsou všechny bytosti. ÓM.
Jana
 
Příspěvky: 1493
Registrován: pon 26. led 2009 20:46:53
Poděkoval: 978
Poděkováno: 351-krát v 226 příspěvcích

vyjádření moudrosti

Příspěvekod Lída » pon 18. led 2010 21:51:37

Eduard - stejně jako jeho učitel Paul Brunton - nazýval Zdroj, Vědomí v klidu "Myslí", a tvořící Zdroj, Vědomí v pohybu "Světovou Myslí." Jakmile se překročí hranice Mysli, je tu mlčení, ne mluvení.

Když Probuzený promluví, jako nástroj použije očištěnou lidskou mysl = aspekt Světové Mysli, který zůstává funkční i po Probuzení. Formuluje cestu vedoucí k Probuzení a popisuje Probuzení dovedně nebo méně dovedně, podle svých vrozených schopností; na rozdíl od nevědomého to není provázené potřebou něco tím získat. Očištěná lidská mysl je naprosto neutrální nástroj, tak jako lidské ruce nebo nohy: rukama můžeme člověka zabít, nebo jimi připravit jídlo pro sebe a pro ostatní.

Jana píše:Ale asi málo komu dochází, že když se použije jen jeden pojem, že se tím zmenšuje šance to výstižněji popsat.

Ano. Je asi přirozené, že ne každý Probuzený to dokáže vyjádřit přesně. Stejně jako někdo je nadaný tanečník, jiný geniální kuchař a další vynikající spisovatel, který dokáže vyjádřit ideje a fakta přesně a bez zkreslení, i Probuzení se liší svým nadáním tančit, vařit nebo vyjadřovat duchovní principy. Dávní indičtí mudrcové jako Šankara, Aštavakra nebo Nagardžuna se vyjadřovali s takovou přesností, že nebyla od té doby překonaná, a jejich spisy přežily tisíciletí; dodnes se překládají - na rozdíl od výroků a spisů mnoha dalších Probuzených v minulosti, kteří takové nadání neměli. I když zkušenost Čtvrtého stavu je stejná, dovednost používat nástroj nezbytný k jeho interpretaci - mysl - je u každého z nich jiná.

Někdo z těch výše citovaných (už si přesně nevzpomínám, který) řekl: když se člověk blíží k prožitku Absolutna, vnímá jednu ze tří charakteristik sat-čit-ananda víc než ty dvě zbývající. Hledá a nachází Boha nejprve buď jen jako čistou Lásku, nebo jen jako čisté Bytí, nebo jen jako čisté Vědomí. V Probuzení se obě zbývající charakteristiky objeví samy, splynou a jsou nadále prožívány jako od sebe neoddělitelné.
Uživatelský avatar
Lída
 
Příspěvky: 614
Registrován: ned 26. říj 2008 10:23:26
Poděkoval: 146
Poděkováno: 439-krát v 261 příspěvcích

Následující uživatelé by rádi poděkovali uživateli Lída za tento příspěvek:
Jana

Re: Eduard Tomáš

Příspěvekod vostalpetr » úte 19. led 2010 7:36:06

btw: pokud jde o mě, význam slova "pozornost" vnímám spíš jako prostředek, jímž se okamžitě ocitáme ve stavu nad protiklady, pokud je pozornost plně zaměřená na Zdroj (třeba i v projevu) - bez pozorujícího "já" a pozorovaného "ne-já", než jako charakteristiku čtvrtého stavu jako takového.

Takže je malý zázrak, když se lidi slovně shodnou aspoň na něčem.
............................................................................................................................................................................

to je úplně dostačující to takto vnímat,
Petr třeba říká, že vnímá pozornost jako funkci vědomí, ale i to je dostačující,
protože hledáme-li ohen, stačí jít za teplem a to nás k ohni přivede,
ale kdybychom šli "hlouběji" přivede nás to teplo až dovnitř samotného hoření ohně,
a podobně i pozornost se promění ve Vědomí a
ještě "hlouběji" v satčitanadu...
(ale to nějak moc neřeším, nebot to by mělo přijít spontánně praxí)

mým zájmem je psát o principu, na kterém se odehraje probuzení,
o principu, který je možno brát osobně jako úsilí i neosobně jako tvoření,
jako osobní duchovní cetu, kterou v podstatě nedělá osoba, ale neosobní pozornost (Vědomí)
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Re: Eduard Tomáš

Příspěvekod vostalpetr » úte 19. led 2010 7:58:48

Díky Jano za ten to Tomášovo pojednání,

TO JE PŘESNĚ TO, CO KRITIZUJI (U VŠECH UČITELŮ)!!!!!


PŘÍLIŠ MNOHO INFORMACÍ Z RŮZNÝCH ÚROVNÍ A NAPROSTO NEZDŮRAZNĚNÁ TA NEJDŮLEŽITĚJŠÍ A STĚŽEJNÍ MYŠLENKA!!!

Takže když si to přečtu já a pak třeba Lucky, tak já řeknu pozornost na pozornost
ale (třeba) Lucky řekne: Kontrolujte své touhy, brzdí vás. Vzdávejte se zejména připoutanosti k smyslovým radostem a rozkoším těla, chcete-li se stát opravdovými mistry ducha., a další řekne něco zcela jiného.

Vždyt to znáš z JZ, objeví se článek, který má takto široký záběr a každýho osloví něco naprosto jiného,
což by se dalo říci, že je vinou žáků, že nepochopili,
ale ta základní vina je na straně mistra...

Samozřejmě, že mistr není spisovatel ani filozof či vědec,
objeví-li se někdo takový jako je třeba Balsekar tak je to v indii hotový zázrak,
a v podstatě je hloupost chtít po mistrech aby byli dokonalí v podávání konceptů,
takže na druhou stranu je třeba si to uvědomit a ne bezmezně mistrovi věřit,
jak to mnozí dělají,
a ještě jsou hrdí na svoji oddanost, víru a nepřemýšlení ...

PROSTĚ PROBLÉM V KOMUNIKACI, PROBLÉM NA STRANĚ VYSÍLAJÍCÍ I NA STANĚ PŘIJÍMAJÍCÍ.... :yes:
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

Následující uživatelé by rádi poděkovali uživateli vostalpetr za tento příspěvek:
Jana

Informace z různých úrovní poznání

Příspěvekod Lída » úte 19. led 2010 12:41:56

On je rozdíl mezi knihou, článkem, které si může přečíst každý, nebo situací, kdy Probuzený odpovídá při satsangu na otázku přímo konkrétnímu návštěvníkovi. V tom případě je odpověď přímo šitá na tělo právě jemu - dotyčný Mistr zareaguje podle stupně jeho vnitřního vývoje. Proto se taky stává, že Mistr někomu řekne něco ve smyslu "pozornost na pozornost" a hned nato řekne někomu dalšímu, že má zkusit začít rozlišovat obsahy své mysli, začít rozpoznávat "já" od "nejá." Takovému by advaitový řeči byly dočista k ničemu, k vnímání Podstaty musí mít mysl už určitou jemnost, průzračnost, jasnost, která se rozvíjí postupně ne-ztotožňováním s objekty. I advaitoví mistři tak často na jednu a tutéž otázku řeknou každému něco jiného. Třeba Balsekar, za kterým chodívali hodně západní intelektuálové, občas tazateli řekl z nedvojného hlediska, že žádná reinkarnace neexistuje; zřejmě když mluvil s někým, kdo měl pocit "furt se mi to nedaří, a už jsem dost starej, no snad toho dosáhnu v některé příští inkarnaci..." - no a právě to mu bránilo přijmout, že TO je tady a teď. A za chvíli RB v hovoru s někým jiným poznamenal, že Mahariši měl zřejmě při narození už zpracovanou minulost z předchozích inkarnací – klidně to řekl z hlediska dvojnosti, stejně jako když se pokaždé na začátku satsangu ukláněl před obrazem svého Mistra (přičemž žádný rozdíl mezi ním a sebou nevnímal :-) )

...objeví se článek, který má takto široký záběr a každýho osloví něco naprosto jiného

To mi přijde jako normální a v pořádku. Kniha je v knihkupectví a na webu dostupná komukoliv, je to jako nabídka v bufetu, a každý si vybere, co ho osloví. Existují docela obyčejní lidi, kteří jsou přirozeně nesobečtí, žádné náboženské ani duchovňácké "vzdělání" ale nemají (tedy ani žádné macaté duchovní ego); těm může úplně změnit život, když si nějakou dobrou knihu třeba od Tomášových přečtou. Pro takové lidi taky Eduard napsal tři knihy povídek. Stavěl mosty od náboženství přes mystiku až k tomu, co Brunton nazývá "filozofie" (ve smyslu indické filosofie Drg-dršya-viveka", praktikované v každodenním životě). Je to ohromná změna oproti dobám, kdy se za totáče opisovaly samizdatové překlady jen pro ty, co se tímhle směrem vydali přes náboženství nebo mystiku.

On se k té stěžejní myšlence člověk nutně dostane - v pravou chvíli, kdy je už dost pročištěný a pro to vnitřně zralý. Dřív by mu to nebylo k ničemu, dokonce by mu to mohlo nasadit do hlavy kupu advaiťáckých konceptů, kterýma by se já akorát utvrzovalo v tom, jak už to dokonale ví... v tom se dá uvíznout na hezky dlouho
Uživatelský avatar
Lída
 
Příspěvky: 614
Registrován: ned 26. říj 2008 10:23:26
Poděkoval: 146
Poděkováno: 439-krát v 261 příspěvcích

Re: Eduard Tomáš

Příspěvekod vostalpetr » úte 19. led 2010 12:50:41

To mi přijde jako normální a v pořádku.
..................................................

no mně to přijde nenormální,
protože to nejvyšší je v podstatě to nejednodušší k pochopení,

ale chápu, že je množství lidí, které by to nezaujalo, protože je zajímá nějaká svatost, duchovnost apd.

Ted na facebooku jsme o tom psali s Luckym a on mi odpovídá:


vostalpetr:"tak jaktože duchovní knihy mají tisíce řádků rad a doporučení?
----------------------
Protože tak je to už zařízený.
Nepřetržitým myšlením zesložitělej mozek na jednoduchost neslyší.

Tak se na to jde homeopaticky.
Blbost se vystaví silnýmu zředění, že není k dohledání,
tak vznikne koncept, vhodný coby deratizační postřik
proti hlodavcům lichých představ.




:lol:
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 4326
Registrován: úte 20. led 2009 13:57:12
Poděkoval: 95
Poděkováno: 597-krát v 443 příspěvcích

PředchozíDalší

Zpět na Tomášovi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron