armin píše:Nic píše: Ano, myšlenka existuje jako myšlenka, slovo jako slovo – stejně jako existuje vlna na hladině nebo snová postava ve snu. Ale nemají vlastní, nezávislou podstatu. Vlna není nic jiného než voda. Když vlnu zkoumáš, najdeš jen vodu.
Nic neexistuje bez své podstaty.
Přesně tak, podstata sama je tou existencí. Všechno ostatní je jen jejím projevem.
Ale podstata a její forma jsou neoddělitelné.
Tady se pleteš v pochopení, co je forma a co je podstata.
Zlato je podstata, šperk je forma. Zlato je i bez prstenu, ale prsten není bez zlata. Podstata existuje i bez konkrétní formy.
Forma je jen dočasný a proměnlivý tvar Podstaty. Proto je forma prázdná – nemá vlastní existenci. To, co vidíš okem, mikroskopem, dalekohledem jsou jen různé filtry vnímání stejné Podstaty (Sat), která jediná neměnně JE.
Akorát ta tvoje mysl, tvůj způsob iluze duality se to snaží oddělovat.
To není oddělování, to je rozlišování.
Nerozděluji vlnu od vody (to nejde). Jen poznávám, že voda je to skutečné a trvalé, zatímco vlna je jen dočasný jev, který se v čase a prostoru jeví různě. Mizí v čase. Mizí v detailním poznávání skrz mikroskop, mizí v celistvějším poznávání skrz dalekohled. Mizí v přímém uvědomění celistvosti, čím tohle celé je (sat-čit-ánanda). Podstatná je podstata, projev není až tak podstatný.
To není práce mysli, která škatulkuje, ale vhled, který vidí skrz formu přímo k podstatě.
Třeba "Boží Láska září na všechny".
Ano, v jazyce duality je to krásná metafora – jako slunce zářící na dobré i zlé.
Ale v absolutním smyslu Láska na nikoho nezáří, protože tu není nikdo druhý a oddělený. Láska (Sat-čit-ánanda) je samotnou podstatou všeho. Všechno JE Láska. To, že se to egu jeví jako nesmysl, je přirozené, protože ego žije z oddělenosti.
Jednou píšeš sudkulatý, jindy rystupije a někdy zase tujekára, podle toho jak se to zrovna hodí.
To, čemu říkáš zmatení, je jen paradox, který vzniká automaticky, když se snažíš popsat Nekonečno slovy, která jsou k určování jenom konečných věcí.
Z pohledu osoby (ega) se věci jeví rozporuplně. Z pohledu Jednoty se doplňují.
Když popisuješ sen, platí jiná pravidla, než když popisuješ bdění. Probuzení mluví z roviny bdění, ale musí používat slova ze snu, aby jim spící rozuměli. Proto se to jeví někdy jako paradox.