Trini píše:Nic píše:
Tohle úplné, celistvé a dokonalé je právě to "To", o kterém Nisargadatta mluvil. Je to tak?
Tak už se rohodni: Mluvil Nisargadatta nebo nemluvil?

Odpověď na otázku, jestli Nisargadatta mluví nebo nemluví je zásadní pro pochopení jeho učení. Sám Raméš S. Balsekar, který pečlivě zaznamenával Nisargadattovy promluvy, nazval svou knihu „Vědomí mluví“, a ne „Nisargadatta mluví“. Už to samo o sobě naznačuje směr, kterým se Nisargadattovo učení ubírá.
Nisargadatta s nezlomnou jistotou prohlašoval, že je nejvyšší Skutečností, která je za hranicemi zrození a smrti. Když se ho tazatelé ptali na zdánlivé paradoxy, například jak je možné, že jeho mysl je prázdná, a přesto mluví, odpovídal vždy s jasností: „Díváte se na mě jako na osobu, nepoznáváte, kdo skutečně jsem.“
V nejhlubším uvědomění naší pravé podstaty je naprosto zřejmé, že nejsme oddělenou individualitou, konkrétním konatelem. Nejsme jedinou vlnou, která by byla oddělena od nekonečného moře, ani uzlem, který by byl oddělen od provazu. Jsme neosobním, bezčasým Vědomím, které se projevuje skrz formu, ale není jí omezeno.
To může na první pohled působit paradoxně, zvlášť když Nisargadatta říká:
„Ve skutečnosti tu není nikdo, kdo mluví,“ a hned nato se zapojí do živého dialogu, jako v památné Alexandrově vzpomínce:
„Chcete, abych už nemluvil? Tak dobře. Nebudu už mluvit a pokud bude chtít někdo něco vědět, může jít okamžitě za Alexandrem. Od této chvíle se nebude nic překládat, tlumočníci už sem nemusí chodit, už se tu nebude mluvit anglicky. Bude se tu mluvit v jazyce Maráthí a pokud bude mít někdo nějaké problémy, může jít za Alexandrem, protože on, zdá se, ví všechno." A pak začaly problémy s ostatními. S podlézavci a šplhouny, kteří trvali na mé omluvě! Nikdy v životě! Nemůžete se přece omluvit NIKOMU, no ne?!
Nisargadatta mi ještě řekl: ‚Vy už sem nikdy nechoďte!‘ Odpověděl jsem: ‚Co myslíte tím, že už sem nikdy nemám chodit? Zkuste mne zastavit. Zbláznil jste se?‘
Všichni překladatelé byli zmateni. Ještě nikdy nic podobného nezažili. A Nisargadatta byl rozčílen, neuvěřitelně rozčílen! Hodil mi pod nohy moje dárky se slovy: ‚Nic od vás nechci, NIC od vás nechci.‘
A to byl zlom, protože se něco stalo, už zde nebylo myšlení, protože jsem byl... došlo k uvědomění. Pociťoval jsem to tak, že ke mně všechno přichází ze všech stran. Rozum, logika, intelekt přicházely z jedné strany a z druhé ve stejnou dobu srdce, pocity a všechny jevy. Veškerý projev ke mně přicházel z těchto různých stran a směřoval do jednoho absolutního středu, kde to vše vybouchlo. Bum! Po tom všem se mi rozsvítilo...“
To, že
„tady ve skutečnosti není nikdo, kdo mluví,“ je pro prozření a realizaci klíčové.
