Ašókovy nápisy

Ašókovy nápisy

Příspěvekod Alaja » ned 06. led 2019 22:27:51

Ašókovy nápisy


výběr z Ašókových nápisů z knihy Leo Deuel: "Svědkové časů".


Panovník z dynastie Maurjů Ašóka (273 - 232 př.n.l.) dokázal jako první sjednotit území subkontinentu v jediný politický celek. Za jeho vlády maurijské říše zahrnovala značnou část Afgánistánu a prakticky celý poloostrov, s výjimkou nejjižnějšího cípu Indie. jako horlivý vyznavač a šiřitel Buddhova učení dal Ašóka na různých místech vytesat do skalních stěn a kamenných sloupů své královské příkazy a ponaučení formulované v buddhistickém duchu. tyto nápisy psané ponejvíce prákrty - středoindickými dialekty blízkými hovorové mluvě - byly objeveny na rozhlehlém území sahající od Kandaháru po řeku Kábul v dnešním Afgánistánu, od pákistánského Sahbazgarhí po nepálskou Niglívu a od břehu Bengálského zálivu až po řeku Pénnáru v jižním Dakšinu.

1.Skalní nápis

Tento nápis o dharmě dal vytesat bohům milý král Prijadaršin. Zde (na svém území) nesmí být žádný živý tvor zabit ani obětován a ani se nesmí konat samádží. Bohům milý král Prijadaršin spatřuje totiž v samadžách mnoho zlého. Jsou však některá samádží, které bohům milý král Prijadaršin považuje za záslužné.

Dříve bylo v kuchyni bohům milého krále Prijadaršina zabíjeno mnoho set tisíc zvířat každý den na kari a právě nyní , když se píše tento nápis o dharmě, se zabíjí jen tři zvířata, dva pávi a anttilopa. A ona antilopa nikoli pravidelně. Ani tato tři zvířata nebudou (nadále) zabíjena.

2.Skalní nápis

Všude v říši bohům milého krále Prijadaršina, jakož i v sousedních oblastech, kde (jsou) Čólové, Pándjové, Satijaputra a kmen Kérala, až po Tambapanni (cejlon), Král Řeků (jménem) Antiochos a rovněž jiní králové sousedící s Antiochem, všude zajistil bohům milý král Prijadaršin dva (druhy) lékařské péče – ošetření pro lidi a pro zvířata.

Dal dovést a zasadit léčivé rostliny prospěšné lidem i zvířatům všude tam, kde se nedostávají. A podobně dal dovést a zasadit kořeny a plody všude tam, kde se nedostávají. U cest dal zasadit stromy a vykopat studnice pro užitek zvířat i lidí.

3.Skalní nápis

Bohům milý král Prijadaršin takto praví:

Když jsem vládl jako pomazaný po 12 let, nařídil jsem toto: všude v mé říši vykonávají juktové, rádžúkové a prádéšikové každých 5 let inspekční objížďku právě za tím účelem – (hlásání) dharmy, jakož i kvůli jiným úkolům.

Záslužná je poslušnost vůči matce i otci, záslužné je být štědrý k přátelům, známým a příbuzným a k bráhmanům a asketům, záslužné je neubližování živým tvorům, záslužná je zdrženlivost v řeči a vyhýbání se hádkám ( malé shromažďování bohatství a malé výdaje ?).

Shromáždění poučí jukty podle ducha a litery textu.

4.Skalní nápis

Po dlouhou dobu mnoha set let v minulosti narůstalo zabíjení zvířat, krutost k (živým) tvorům, nezdvořilost vůči příbuzným a nezdvořilost vůči bráhmanům a asketům. Ale nyní, jelikož bohům milý král Prijardaršin provádí dharmu, stal se zvuk bubnů zvukem dharmy a lidem se ukazují vinámy, bílí sloni, ohnivé sloupy a jiné nebeské útvary. Tím, že bohům milý král Prijadaršin šíří dharmu, vzrostlo nezabíjené zvířat, neubližování (živým) tvorům, zdvořilost vůči příbuzným, zdvořilost vůči bráhmanům a asketům a poslušnost vůči rodičům tak, jak tomu po mnoho let v minulosti nebylo.

Takové a všelijaké jiné jednání podle dharmy vzrostlo a i bohům milý král Prijadaršin bude toto jednání podle dharmy zvětšovat. A také synové, jakož i vnuci a pravnuci bohům milého krále Prijadaršina budou rozvíjet toto jednání podle dharmy během trvání věků a setrvávajíce ve své dharmě a cnosti budou hlásat dharmu. Neboť nejlepším činem je vyučování dharmy. A jednání podle dharmy není pro nemorálního. Proto růst a nezmenšování této snahy je záslužný. Za tímto účelem bylo toto napsáno, aby usilovali o růst tohoto snažení a aby neutrpěli újmu. Napsáno bohům milým králem Prijadaršinem, když byl 12 let pomazán.

5.Skalní nápis

Bohům milý král Prijardaršin takto praví:

Dobrý čin je obtížný. Kdo je průkopníkem dobrého činu, ten (jej) obtížně vykonává. Takto jsem vykonal mnoho dobrých skutků. Proto moji synové a vnuci a moji potomci z nich. Kteří (budou následovat) potom až do konce věku, budou konat dobré skutky. A kdo bude zanedbávat tento příkaz, ten bude konat zlo. Neboť hřích se lehce činí (nebo hřích je třeba zničit?).

Tak za uplynulou dlouhou dobu dříve neexistovali dharma-mahámátrové. Ale když jsem byl 13 let pomazán, ustanovil jsem dharma-mahámátry. Oni usilují u příslušníků všech sekt, aby byla dodržována dharma a aby vzrůstala pro blaho a štěstí těch, kdož jsou oddáni dharmě mezi Jóno, Kambódži, Gandháry, Rastiky a Pitisíty a ostatními kmeny na západní hranici. Mezi pány a sluhy, mezi bráhmany a vaišji, mezi chudými a starými lidmi se snaží o štěstí a blaho a o odstranění (světských) starostí lidí oddaných dharmě.

Starají se o podporu, odstranění pout a propouštění uvědomělého v případě, že má mnoho dětí, stal se obětí podvodu nebo je stár. Dohlížejí ve vnitřním paláci mých bratrů a sester a všech ostatních příbuzných zde a ve všech okolních městech. Tito dharma-mahámátrové jsou činní v mé říši (ve prospěch) oddaných dharmě, (uvažujíce) zda (někdo) je oddán zákonu, má útočiště v zákonu nebo dává almužny. Proto nechť přetrvá tento vytesaný text o zákonu dlouhou dobu a moje potomstvo nechť podle (něj) jedná.

6.Skalní nápis

Bohům milý král Prijardaršin takto praví:

Během uplynulé doby dříve nikdy nedocházelo k vyřizování záležitostí a oznamování zpráv v kteroukoli dobu. Ale já jsem zařídil, že v každou dobu, i když jím, jsem ve vnitřním paláci žen, v soukromé komnatě (na klozetě, ve stáji?), na procházce (v nosítkách?), ve svém voze, v zahradě a všude, mne poslové musejí zpravit o záležitostech lidu (veřejné záležitosti?) a já všude vyřídím záležitosti lidu.

A jestliže já sám ústně nařídím (něco) darovat nebo vyhlásit a jestliže pak vznikne spor nebo odklad v parišadu ohledně nějaké naléhavé záležitosti svěřené mahámátrům, nechť je mi to neprodleně oznámeno všude a v každou dobu. Takto jsem rozkázal. Neboť nejsem uspokojen (dosavadní) pohotovostí a vyřizováním záležitostí.

Neboť blaho všech lidí považuji za své hlavní dílo. Avšak jeho základem je pohotovost a vyřizování záležitostí. Není důležitější práce než pro blaho všech lidí (celého světa). A cokoli já podnikám, (je to) abych unikl dluhu vůči tvorům, abych některé zde oblažil a aby na onom světě zasloužili nebes.

Tedy za tímto účelem byl vydán nápis o dharmě, aby přetrval dlouho a aby také moji synové, vnuci a pravnuci usilovali o blaho všech lidí.

Avšak obtížné je to vykonávat jinak než s velkým úsilím.

7.Skalní nápis

Bohům milý král Prijardaršin si přeje, aby všechny sekty žily všude (volně). Vždyť všechny se snaží (dosáhnout) sebeovládání a čistoty mysli. Ale lidé mají vysoké a nízké touhy a různé vášně. Dělají (buď) všechno, nebo jen část.

Ale marně dává almužny ten, kdo nemá trvalé sebeovládání a čistotu mysli, vděčnost a pevnou oddanost ( I pro toho, kdo nedává bohaté almužny, jsou sebeovládání a čistota mysli, vděčnost a pevná oddanost trvalé ?).
Naposledy upravil Alaja dne ned 06. led 2019 22:43:33, celkově upraveno 1
Proti záři neomezeného prostoru jsou i ty nejkrásnější zážitky neúplné...
Uživatelský avatar
Alaja
 
Příspěvky: 2794
Registrován: stř 09. zář 2015 10:07:22
Poděkoval: 178
Poděkováno: 231-krát v 222 příspěvcích

Re: Ašókovy nápisy

Příspěvekod Alaja » ned 06. led 2019 22:31:00

8.Skalní nápis

Během uplynulé dlouhé doby bohům milí králové vyjížděli na zábavní vyjížďky. Zde bývaly lovy a jiná podobná povyražení. Když byl bohům milý král Prijardaršin pomazán 10 let, odešel ke stromu Probuzení. Odtud ony nábožné pouti.

Zde pak (král) navštěvuje a obdarovává bráhmany a askety, navštěvuje staré lidi a obdarovává je zlatem, navštěvuje lidi provincie a poučuje je o dharmě a dotazuje se na dharmu. Tímto způsobem vznikne veliká zábava a pro bohům milého krále Prijadaršina jiný úděl.

9.Skalní nápis

Bohům milý král Prijardaršin takto praví:

Lidé konají vysoké i nízké (protikladné) obřady. V neštěstí, při vdávání a ženění, při narození syna nebo když vyrážejí na cestu, při těchto a jiných podobných příležitostech konají lidé mnoho různých obřadů. Matky a ženy pak konají řadu rozličných nízkých a zbytečných obřadů. Obřady je vskutku třeba konat, takovéto obřady jsou však neplodné.

Ale velice užitečné jsou takové ( obřady), které jsou obřady dharmy. Totiž laskavost vůči otrokům a sluhům, úcta k učitelům, sebeovládání vůči živým bytostem, štědrost vůči asketům a bráhmanům. Tyto a jiné podobné jsou obřady dharmy. Otec, syn, bratr, učitel i přítel nebo známý, ba i soused, musí říkat - to je dobré, to je obřad, který je třeba konat, aby se dosáhlo (onoho) cíle.

Text pokračuje rozdvojeně:

a) ŠAHBÁZGARHÍ, MÁNSÉHRA, KÁLSÍ

Když se to podaří, opět to vykonám, neboť jakékoli jiné (světské, zdejšího světa?) obřady jsou pochybné. Buď je onen cíl dosažen, nebo také nikoli, ten patří tomuto světu. Naproti tomu jsou obřady dharmy nadčasové. Jestliže onen cíl není dosažen zde a na onom světě se zrodí nekonečná zásluha z onoho obřadu dharmy.

b) GIRNÁR, DHAULÍ, DŽAUGADA

A říká se – dary jsou dobré. Není však takových darů nebo služby jako je štědrost (při šíření) dharmy nebo služba (poskytnutí) dharmy. K tomu ale je třeba, aby i přítel, druh, příbuzný nebo společník při těch i oněch příležitostech nabádal: toto je třeba dělat, to je dobré, tímto (způsobem) je možné dosáhnout nebe.A co je důležitější než dosažení nebe?

10.Skalní nápis

Bohům milý král Prijardaršin se domnívá, že sláva proslulost nepřinášejí velký prospěch, kromě případu kdy si přeje slávu a proslulost, aby jeho lidé v přítomnosti i v budoucnosti poslouchali z poslušnosti k dharmě a jednali podle povinností dharmy. A pro toto si bohům milý král Prijardaršin přeje slávu a proslulost. O cokoli se však bohům milý král Prijadaršin snaží, to vše (je) kvůli plodům na onom světě, aby všichni měli méně nebezpečí. Oním nebezpečím je neřest. To je obtížné pro nízkého, jakož i pro vysokého člověka, jen s nejvyšším úsilím a když vše opustí. Toto však je obtížné především pro vysokého člověka.

11.Skalní nápis

Bohům milý král Prijadaršin takto praví: není takového daru, který by byl jako štědrost (při šíření) dharmy, sdílení dharmy, přátelství (na základě ) dharmy, příbuzenství )na základě) dharmy. Toto pak jsou: laskavost vůči otrokům a sluhům, poslušnost vůči rodičům, štědrost k přátelům, známým a příbuzným a k asketům a bráhmanům, nezabíjení živých tvorů. Otec, syn, bratr, učitel i přítel nebo známý, ba i soused musí říkat, že toto je dobré, to se má dělat. Když (člověk) takto jedná, získá tento svět a na onom světě se (pro něho) zrodí nekonečná zásluha.

12.Skalní nápis

Bohům milý král Prijadaršin ctí všechny sekty, askety i hospodáře dary a různými poctami. Avšak bohům milý nemyslí tolik na dary a pocty jako na to, aby se rozvíjely zásady všech sekt. Zásady se však mohou rozvíjet rozličným způsobem. Ale základem toho je zdrženlivá mluva, (totiž) aby nedocházelo k chválení vlastní víry nebo hanění cizí víry bez důvodu a je-li ten či onen důvod, jen umírněně.

Je totiž třeba vzdávat úctu všem ostatním sektám takovým či onakým způsobem. Když bude )člověk) takto jednat, vlastní sektu velice povznese a i cizí sektě prospěje. Když bude jednat jinak, způsobí újmu vlastní sektě a i cizí sektě ublíží. Kdokoli vlastní sektu (po-) chválí nebo cizí sektu (po-) haní, a to vše z oddanosti k vlastní sektě, nebo aby postavil vlastní sektu do dobrého světla, ten tímto způsobem zcela jistě svou sektu (za-) hubí. Právě svornost je dobrá, aby každý naslouchal zákonu druhého a ochotně jej plnil.

Toto právě je přáním bohům milého , aby všechny sekty byly hodně slyšeny a konaly dobré skutky. A ti, kteří patří do té nebo oné sekty, musí říci, že bohům milý nemyslí tolik na dary a pocty jako na to, aby rostly zásady všech sekt a (aby) rostly hojně. K tomu jsou činní dharma-mahámátrové, mahámátrové chránící ženy, inspektoři stád a jiné útvary )úředníků). Plodem toho je právě růst vlastní sekty a osvětlení dharmy.

13.Skalní nápis

Když byl bohům milý král Prijadaršin pomazán 8 let, byla dobita KALINGA. Půl druhého sta tisíce lidí bylo odvlečeno, statisíce tam byly zabity a mnohokrát víc (jich) zahynulo. Nyní, po tom, co byla dobita Kalinga, se bohům milý horlivě snaží o provozování dharmy, lásku k dharmě a vyučování dharmy. Tak bohům milý lituje, že dobil Kalingu. Neboť bohům milý považuje zabíjení, smrt nebo odvlékání lidí při dobývání nezávislé (země) za velice bolestné a politováníhodné.

Toto pak považuje bohům milý za ještě více politováníhodné. Totiž těm, kdož tam bydlí – bráhmani, asketi nebo jiná sekta nebo hospodář, kteří uskutečňují poslušnost ke starším, poslušnost k rodičům, poslušnost k učiteli, laskavost k přátelům, známým, společníkům a příbuzným a k otrokům a sluhům a pevnou oddanost, je zde ubližováno, jsou zabíjeni a odloučeni od (svých) milých. I když někteří jsou dobře chráněni a jejich cit je nezmenšen, postihne neštěstí jejich přátelé, známé, společníky nebo příbuzné. I toto jim pak ublíží.

A bohům milý považuje za politováníhodný tento úděl všech lidí. A není takové země, kde není těchto skupin, totiž bráhmani a asketové, kromě u Řeků, a není nikde (místo) na této zemi, kde lidé nejsou alespoň v jedné sektě nebo kde není ani jméno sekta. A i kdyby to byla jen setina nebo tisícina z těch tvorů, kteří byli tehdy při dobývání Kalingy zabiti, zemřeli nebo byli odvlečeni, dnes to bohům milý považuje za politováníhodné.

A bohům milý se domnívá, že je třeba snášet, co je možné snésti, ať (mu) ubližuje kdokoli. A bohům milý pohlíží laskavě na obyvatele lesů, kteří jsou v jeho říši, napomíná (snaží se je povzbudit nebo vytlačuje je??) je i když má moc je týrat (i když je mu líto??). Říká jim, aby litovali a nebyli zabiti. Neboť bohům milý si přeje, aby všichni tvorové byli v bezpečí, ovládali se a byli vyrovnaní a ušlechtilí. Za hlavní považuje bohům milý jen to vítězství, které je vítězstvím dharmy. To bohům milý získal zde )v této zemi), jakož i u všech sousedů na šest set jodžan, kde je král Řeků Antiochos a ještě dále, než Antiochos čtyři králové Ptolemaios, Antigonos, Magas, Alexandr, na jihu Čólové a Pándjové až po samý Cejlon a všude zde na území (králů) Kambodžů a Gandhárů, Nábhaků a Nábhapanktinů, Bhódžhů a Pitimiků, Ándhrů a Půlindů, všude následují učení dharmy bohům milého.

Když uslyšeli o předpisech dharmy, zásadách a učení dharmy bohům milého i tam, kam nechodí jeho vyslanci, podřizují se dharmě a budou se jí podřizovat. A to, co se tím získá, je vždy vítězstvím, všude pak je to vítězství příjemné (naplněné láskou?). A tuto radost lze získat ve vítězství dharmy.

Avšak tato radost je malá. Bohům milý považuje za veliké plody jen ty (které jsou) na onom světě.

A za tím účelem byl tento nápis vytesán, aby synové a vnuci, které budu mít, se nedomnívali, že je třeba vybojovat nová vítězství. A ve svých vítězstvích aby si libovali v mírnosti a jemnosti a aby považovali za vítězství jen vítězství dharmy. To je pro tento i pro onen svět. A veškerá radost nechť je radostí z dharmy. Neboť to je pro tento i onen svět.
Proti záři neomezeného prostoru jsou i ty nejkrásnější zážitky neúplné...
Uživatelský avatar
Alaja
 
Příspěvky: 2794
Registrován: stř 09. zář 2015 10:07:22
Poděkoval: 178
Poděkováno: 231-krát v 222 příspěvcích

Re: Ašókovy nápisy

Příspěvekod Alaja » ned 06. led 2019 22:32:05

14.Skalní nápis

Tento nápis o dharmě nechal vytesat bohům milý král Prijadaršin buď ve zkrácené (formě), nebo střední nebo dlouhé. Neboť není všechno vhodné všude (není vše sebráno dohromady všude??). neboť veliká je (moje) říše a mnoho bylo napsáno a ještě nechám napsat.

Tak se mnohé opakuje za různým účelem a pro lahodnost, a aby lidé takto jednali. Jestliže tedy tu je (něco) napsáno neúplně, je to buď vzhledem k místu, nebo z jiného důvodu, nebo je to omyl písaře.

1. Zvláštní nápis v Kalinze

Z rozkazu bohům milého v TÓSALÍ má být mahámátrům spravující město takto řečeno: cokoli nahlížím, to chci činy uskutečnit a provádím (to) (vhodným( způsobem. A za nejvhodnější prostředek v této věci považuji (své) instrukce vám (udílené). Neboť vy jste byli ustanoveni (jako vládci) mnoha tisíců tvorů, abychom došli přízně lidí.

Všichni lidé jsou mými dětmi. Jako (svým) dětem jim přeji, aby dosáhli všeho blaha a štěstí tohoto i onoho světa. To si přeji pro všechny lidi. Ale vy nerozumíte, jaký má tato věc dosah. Jednotlivci chápou, ale pouze část, nikoli celek. Dbejte na to, že toto je dobře stanovený způsob jednání (vy, kteří jste dobře zaopatřeni?).

Některý člověk se může dostat do vězení nebo vytrpěl zlé zacházení. Tam náhle zemře a mnoho jiných lidí trpí. Proto si přejte abyste praktikovali nestrannost. Avšak s těmito vlastnostmi to není možné (provádět) – se závistí, krutostí, spěchem, malou vytrvalostí a nedbalostí a omrzelostí. Proto si přejte, abyste neměli tyto vlastnosti. A základem toho všeho je (nepodléhat) prudkosti a spěchu v chování. Kdo je omrzelý, ten se nezvedne. Avšak je třeba se pohnout, jít vpřed a pokročit. Kteří z vás takto smýšlejí, ti musí říci: Hleďte splnit svůj dluh (závazek).

Toto vše je poučení (od) bohům milého. Řádné plnění toho (přináší) velké plody, neplnění velkou škodu. Ti kdož to (řádně) neprovádějí, nezískají nebe, nezískají si ani krále. Neboť značná pozornost na konání tohoto má dvojí výsledek. Vy, kteří to řádně provádíte, dosáhnete nebe a zbavíte se dluhu ke mně.

Tento nápis se má (veřejně) číst vždy v (době) tišja a při různých vhodných příležitostech i mezi tím nechť mu naslouchají i jednotlivci. A když takto budete jednat, dokážete jej úplně provádět.

Za tímto účelem byl tento nápis vytesán, aby městští úředníci stále usilovali, aby obyvatelé města nepřišli do vězení bez příčiny nebo nebyli bez příčiny týráni. Za tímto účelem posílám na objížďku vždy každých 5 let úředníka, který není ani hrubý, ani divoký ušlechtile se chová. Když znají tuto věc, jednají podle mého ponaučení. A z Udždžainí vyšle královský princ za tímtéž účelem právě takovou osobu (typ úředníka) a nepřekročí lhůtu 3 let. Stejně tak z Takšašily. Když ti úředníci vyrazí na objížďku, uvědomí si toto a budou jednat podle těchto ponaučení krále, aniž zanedbají vlastní úkol.

2. Zvláštní nápis v Kalinze

Z rozkazu bohům milého v Tósalí, má být řečeno princi a mahámátrům: cokoli nahlížím, to chci činy uskutečnit a provádím (ho) (vhodným) způsobem. A za nejvhodnější v této věci považuji (své) instrukce vám (udílené).

Všichni lidé jsou mými dětmi. Jako svým dětem jim přeji, aby dosáhli všeho blaha a štěstí tohoto i onoho světa. Toto si přeji pro všechny lidi.

Jestliže (si) nepodmanění sousedé (řeknou) – „co s námi zamýšlí bohům milý?“, (tedy) takové je mé přání ohledně sousedů, nechť je pochopí. Bohům milý, si přeje, aby z něho neměli strach, aby mu důvěřovali a aby dosáhli od něho spokojenosti a nikoli strasti. Nechť pochopí, že bohům milý s nimi bude vycházet, pokud to bude možné. Nechť jednají podle jeho dharmy a nechť dosáhnou na tomto i na onom světě (blaha) A za tímto účelem vás poučuji. Já se tak zbavím dluhu, když vám oznámím svou vůli a vyhlásím, jaké je mé rozhodnutí a nezměnitelný slib. Takto právě je třeba konat činy a ty musí být důvěryhodné, aby oni pochopili, že bohům milý je jim jako otec, že se o ně stará jako se stará o sebe a že oni jsou bohům milému jako děti. Tak když oznamuji svou vůli a vyhlašuji, učiním zadost (své) povinnosti k (celé) zemi. A vy jste schopni (vzbudit) jejich důvěru a (vytvořit) štěstí a blaho na tomto i onom světě. Když budete takto jednat, vy dosáhnete nebe a zbavíte se dluhu ke mně.

A za tímto účelem byl zde tento nápis vytesán, aby mahamátrové stále usilovali a důvěru a jednání podle dharmy u obyvatel pohraničí (sousedů). A tento nápis se má (veřejně) číst každé čtyři měsíce v (době) tišja a popřípadě při různých vhodných příležitostech i mezi dobou tišja nechť mu naslouchají i jednotlivci. A když budete takto jednat, dokážete jej úplně provádět.
Proti záři neomezeného prostoru jsou i ty nejkrásnější zážitky neúplné...
Uživatelský avatar
Alaja
 
Příspěvky: 2794
Registrován: stř 09. zář 2015 10:07:22
Poděkoval: 178
Poděkováno: 231-krát v 222 příspěvcích

Re: Ašókovy nápisy

Příspěvekod Alaja » ned 06. led 2019 22:34:15

Nápisy krále Aśóky, tentokrát na sloupech

1.Sloupový nápis

Bohům milý král Prijadaršin takto praví: když jsem byl pomazán 26 let, nechal jsem vytesat tento nápis. Blaho na tomto i na onom světě je obtížné získat jinak než s největší láskou k dharmě, s největším pochopením, s největší poslušností, s největším strachem (u hříchů?) a s největším úsilím.

Ale na základě svých poučení, ohled na dharmu a láska k dharmě rostly a porostou den ze dne. A moji Purušové, vysocí, nízcí nebo střední se budou (jimi) řídit a budou (je) provádět dostatečně k odvrácení váhavých (hříšníků) a stejně mahamátrové na hranicích.

Neboť toto je předpis, totiž spravovat (na základě) dharmy i vládnout (na základě) dharmy, vytvářet spokojenost (na základě) dharmy a střežit )na základě) dharmy.

2.Sloupový nápis

Bohům milý král takto praví: dharma je záslužná. Ale co vše je dharma? Je to nehříšnost, mnoho dobrých činů, slitování, štědrost, pravda, čistota.

Udělil jsem různým způsobem dar (duchovního) vidění, udělal jsem mnohá dobra pro dvounožce i čtyřnožce, pro ptáky i pro vodní živočichy až po darování života a vykonal jsem mnoho dobrých činů. Za tímto účelem jsem dal vytesat tento nápis, aby podle (něho) (lidé) jednali a aby dlouho vydržel. Kdo bude takto jednat, bude konat dobré.

3.Sloupový nápis

Bohům milý král Prijadaršin takto praví: (člověk) hledí pouze na (své) dobré skutky (a říká si): „tyto dobré skutky jsem vykonal“. Nehledí však stejným způsobem na (svůj) zlý čin (a neřekne): „tento zlý čin jsem vykonal nebo toto je hřích“. To je ovšem obtížné sebezpytování.

Na to je však třeba dívat se tak, že tyto (vlastnosti) jako prudkost, krutost, hněv, domýšlivost, závist, vedou ke hříchu, a aby se (jimi) nepřivodil pád. Na to je třeba hlavně hledět, co vede k mému dobru na tomto světě a co vede také k mému dobru na onom světě.

4.Sloupový nápis

Bohům milý král takto praví: tento nápis o dharmě jsem dal vytesat, když jsem byl pomazán 26 let. Ustanovil jsem rádžhúly nad mnoha sty tisíci lidmi. Učinil jsem je nezávislé (nezávislé na mně?) ve výkonu spravedlnosti a trestů, aby rádžhúlové prováděli (své) úkoly klidně a beze strachu, aby poskytli lidem provincie štěstí a blaho a podporovali je. Budou vědět, co způsobuje štěstí a utrpení a pomocí dharma-juktů budou nabádat lidi provincie, aby získali tento i onen svět. Rádžhúlové jsou odhodláni mne poslouchat., purušové znalí mé vůle mi slouží a rovněž (některé lidi) nabádají, aby si mne rádžhúlové naklonili.

Jako je člověk klidný, když svěří děti zkušené chůvě, neboť zkušená chůva bude o jeho děti dobře pečovat, tak moji rádžhúlové (byli určeni) pro štěstí a blaho lidu a aby vykonávali své úkoly beze strachu, klidně a beze zmatku. Z toho důvodu jsem rádžhúly učinil nezávislé (závislé na mne?) ve výkonu spravedlnosti a trestů. Neboť je žádoucí jednota v soudnictví a udělování trestů.

Od nynějška platí tento můj rozkaz: lidem, kteří jsou ve vězení, nad kterými byl vyřčen rozsudek a kteří mají být popraveni, uděluji dar 3 dnů. Mají-li nějaké příbuzné, budou se přimlouvat za jejich život, a není-li nikoho, kdo by se přimluvil, (vězňové sami) budou dávat dary (?) a vykonávat pocty kvůli onomu světu. Neboť si přeji, aby dosáhli onoho světa, i když jsou ve vězení, a aby mezi lidmi narůstalo jednání podle dharmy, sebeovládání a rozdílení almužen.

5.Sloupový nápis

Bohům milý král Prijadaršin takto praví: když jsem byl pomazán 26 let, zakázal jsem zabíjet tyto druhy zvířat, (totiž): papoušky, špačky, aruna (červený pták), čakraváky, labutě, namdimukly, geláty (druhy vodních ptáků), netopýry, vodní mravence, želvy, bezkosté ryby, védavéjaky, gangapuputaky, samkudžamuchy (?), želvy a dikobrazy, veverky, (velikého) jelena, volně pobíhající býky, havěť v domácnosti (tj. kočky, myši, iguany atd.), nosorožce, šedé holuby, vesnické holuby a všechny čtyřnožce, kteří nejsou k užitku ani k jídlu.

Kozy, ovce ani prasnice březí nebo krmící mladé nesmějí být zabíjeny ani jejich mladé do 6 měsíců. Z kohoutů se nesmějí dělat kapouni. Nebudou páleny slupky (řezanka) s živými tvory. Lesy nebudou vypalovány ani bezdůvodně, ani kvůli mýcení, živý tvor se nemá živit jiným živým tvorem.

Ve třech ročních obdobích v době tišja, v úplňku po 3 dny – 14.lunární den, 15.lunární den a 1. den(tj.následující poloviny lunárního měsíce) pravidelně a ve dny postu se nebudou zabíjet ani prodávat ryby. Právě v těchto dnech se nebudou zabíjet )různé) druhy živých tvorů v hájenství slonů a ryb. 8.den každého čtrnáctidenní, a 14. a 15. dne v úplňku, v den punarvasu o tři roční období, o svátku nebudou vyklešťováni býci ani kozli, berani, kanci a ostatní, kteří bývají vyklešťováni, nebudou vyklešťováni.

Ve dny tišja, punarvasu, ve dny úplňku ročního období a v půlce měsíce kolem tohoto úplňku se nebudou značkovat koně a býci.

Za dobu 26 let od pomazání jsem propustil 25 uvězněných.

6.Sloupový nápis

Bohům milý král Prijadaršin takto praví: Když jsem byl 12 let pomazán, dal jsem vytesat nápis o dharmě pro blaho a štěstí lidí (a) jestliže jej budou respektovat, pak může růst dharma. Takto usiluji o blaho a štěstí lidí. Jednám tak, abych příbuzným a stejně těm, kteří jsou nablízku i v dáli, poskytl štěstí. A stejně usiluji vzhledem ke všem skupinám. A všechny sekty jsem ctil rozličnými poctami. Ale za nejdůležitější považuji ty (pocty), kdy jsem je osobně navštívil.

Tento nápis o dharmě jsem dal vytesat, když jsem byl 26 let pomazán.

7.Sloupový nápis

Bohům milý král Prijadaršin takto praví: králové, kteří vládli po uplynulou dlouhou dobu, si přáli, aby lidé rostli růstem dharmy. Avšak lidé nerostli úměrně s růstem dharmy.

K tomu bohům milý král Prijadaršin takto praví: toto napadlo mne. Po uplynulou dlouhou dobu si králové přáli, aby lidé rostli úměrně s růstem dharmy, avšak lidé nerostli úměrně s růstem dharmy. Oni (si říkají) jakým způsobem se tedy lidé přizpůsobí (dharmě)? Jak tedy lidé porostou úměrně s růstem dharmy? Jak tedy některé povznesu růstem dharmy?

K tomu bohům milý král Prijadaršin takto praví: toto napadlo mne. Budu vydávat prohlášení o dharmě, budu vydávat instrukce o dharmě. Když je lidé uslyší, budou poslušní, povznesou se a velice porostou růstem dharmy. Za tímto účelem jsem nechal vydávat prohlášení o dharmě a různé instrukce o dharmě, aby i moji Purušové ustanovení nad mnoha lidmi je nabádali a rozšiřovali. I rádžhúlové jsou ustanoveni nad mnoha sty tisíci lidmi a dostali ode mne rovněž rozkaz: takovým a takovým způsobem poučujte lidi oddané dharmě.

Bohům milý král Prijadaršin takto praví: toto maje na zřeteli, postavil jsem sloupy dharmy, ustanovil dharma-mahámátry a založil poučování o dharmě.

Bohům milý král Prijadaršin takto praví: a na cestách jsem dal zasadit banánovníky. Budou poskytovat zvířatům a lidem stín. Nechal jsem zasadit háje mangovníků. Každého půl kóše jsem dal vykopat studně a nechal jsem udělat odpočívadla a rovněž mnoho vodních stanic na různých místech (jsem dal udělat) k užitku zvířat a lidí. Tento užitek je však malý. Vždyť dřívější králové i já jsme oblažili lid rozličným „požehnáními“. Ale toto jsem vykonal, aby následovali z poslušnosti dharmu.

Bohům milý král Prijadaršin takto praví: a moji dharma-mahámátrové jsou činní v ohledu nejrůznější pomoci asketům a hospodářům a rovněž všem sektám. Také v ohledu sanghy jsem ustanovil, že budou činní, a stejně jsem rozhodl, že budou činní u brahmánů a ádžíviků . (Dále) jsem rozhodl, že budou činní u nirgranthů, a také jsem se rozhodl, že budou činní u různých sekt. Jsou různí mahámátrové pro různé (zvláštnosti) u různých kategorií. Ale moji mahámátrové jsou činní u těchto a u všech ostatních sekt.

Bohům milý král Prijadaršin takto praví: tito a mnozí jiní vedoucí úředníci jsou činní při rozdílení almužen mých a (almužen) mých královen a ve všech mých ženských palácích, zde i na (všech) světových stranách, různým způsobem (vytvářejí?) ty či ony příležitosti k uspokojování. A rozhodl jsem, že oni budou činní u mých synů a i u jiných synů princezen při rozdílení darů za účelem ušlechtilých činů (ve smyslu) dharmy a kvůli poslušnosti dharmy. Neboť ušlechtilé činy a poslušnost dharmy spočívá v tom, že mezi lidmi (na světě) poroste slitování, štědrost, pravda, čistota, ušlechtilost a dobrota.

Bohům milý král Prijadaršin takto praví: Jakékoli dobré skutky jsem vykonal, ty lidé napodobovali a přizpůsobují se jim. Jimi (jejich zásluhou) se povznesli a budou se povznášet, pokud jde o poslušnost vůči rodičům, poslušnost vůči učiteli, úctu ke starším a zdvořilost k brahmánům a asketům, k chudým i zničeným, jakož i k otrokům a sluhům.

Bohům milý král Prijadaršin takto praví: a u lidí bylo dosaženo růstu dharmy dvěma způsoby – předpisy dharmy a povzbuzováním (meditace, uvažování?). Avšak předpisy dharmy mají menší význam, zatímco povzbuzování je důležité. Avšak vydal jsem předpisy dharmy jako „ty a ty druhy zvířat se nesmí zabíjet“ a je mnoho jiných předpisů dharmy, které jsem vydal. Ale povzbuzováním docházelo k většímu růstu dharmy mezi lidmi spolu s neubližováním bytostem a nezabíjení živých tvorů.

Toto jsem učinil proto, aby to přetrvalo (dokud budou vládnout) moji synové a pravnuci a (dokud budou svíti) slunce a měsíc a rovněž, aby (lidé) jednali (podle toho). Kdo takto jedná, má zisk na tomto i onom světě.

Tento nápis o dharmě jsem dal vytesat, když jsem byl pomazán 27 let. K tomu bohům milý praví – tento nápis o dharmě nechť je napsán tam, kde jsou kamenné sloupy nebo kamenné desky, aby toto přetrvalo dlouhou dobu.
Proti záři neomezeného prostoru jsou i ty nejkrásnější zážitky neúplné...
Uživatelský avatar
Alaja
 
Příspěvky: 2794
Registrován: stř 09. zář 2015 10:07:22
Poděkoval: 178
Poděkováno: 231-krát v 222 příspěvcích

Re: Ašókovy nápisy

Příspěvekod Alaja » ned 06. led 2019 22:36:00

A na závěr série skalních nápisů krále Ašóky.


Menší skalní nápisy I. A II.

((Jižní verze těchto nápisů jsou nejobsáhlejší. Obsahují úvod, který v severních verzích není, a II. Nápis dokonce nalézáme jen na jihu. Překládáme podle jižní verze v Brahmagiri. Závěr I. Nápisu se na severu liší.))

Z rozkazu prince – místodržitele a mahámátrů v Suvarnagiri, nechť jsou pozdraveni mahámátrové v Isile a nechť je jim řečeno:

I.

Bohům milý praví: je tomu více než dva a půl roku, kdy jsem byl upásakem, avšak nebyl jsem příliš horlivý po jeden rok, je tomu však něco více než rok, kdy jsem se připojil k obci a byl jsem velice horlivý.

A v tomto čase lidé, kteří nebyli (dříve) spojeni v džámbudvípě, se spojili s bohy. Neboť toto je plod horlivosti. Avšak to není možno dosáhnout je člověku velkému. Všeobecně i pro malého (člověka), který je horlivý, je možno získat velké (potěšení) nebe.

Za tímto účelem bylo toto prohlášení vydáno, aby malí i velcí v to usilovali, aby i mé provincie (o tom) věděly a aby tato horlivost byla trvalá. A toto poroste, poroste (to) velice, poroste (to) alespoň 1,2 x. Toto prohlášení bylo vydáno po objížďce (trvající) 256 (nocí).

II.

Avšak takto bohům milý praví: Je třeba poslouchat otce a matku. Stejně tak (je třeba) poslouchat učitele. Úcta k živým tvorům musí být pevná. Je třeba mluvit pravdu. Tyto (dobré) vlastnosti (dharmy) je třeba provádět. Stejně tak musí žák ctít učitele a (stejně) je třeba se chovat patřičně k příbuzným. Toto je starý princip a to vede k dlouhému životu a takto je to třeba dělat. Napsáno písařem (ča) padou.

Menší skalní nápis v Bairátu

Král Prijadaršin z Magabdy pozdravil sanghu, (přeje) rozvoj a zdraví. Vy, Ctihodní, víte jakou chovám úctu a oddanost k Buddhovi, učení a obci. Cokoli, Ctihodní, řekl vznešený Buddha, vše to bylo dobře řečeno, avšak co bych já mohl říci, aby takto dharma dobrých dlouho přetrvala, to si dovoluji říci. Jsou to tyto pasáže o dharmě, Ctihodní, (totiž)

Vyzdvižení disciplíny (Vinajasamukhase),

Vznešený stav žití (Alijavasáni),

Budoucí nebezpečí (Anágatabhaja),

Strofy o mudrci (Munigátha),

Sútra o dokonalosti (Monejasúte),

Otázky Upatisovy (Upatisapasine) a

Řeč k Ráhulovi (Lághulóváda) pronesená vznešeným Buddhou, která se týká lži; přeji si, aby k těmto pasážím o dharmě často naslouchaly mnohé skupiny mnichů a mnoho mnišek a aby (o nich) uvažovali a stejně tak laičtí muži a ženy.

Z tohoto důvodu, Ctihodní, to dávám napsat, aby znali můj úmysl.

Menší skalní nápis v Sárnáthu

((počátek je neúplný, rekonstrukce na základě analogie s ostatními verzemi. Na sloupech v Sánčí a Kaušámbí jsou pouze zlomky.))

Bohům (milý) …..Pátali (Putra) …. Sangha nesmá být nikým rozdělena. A kterýkoli mnich nebo mniška rozdělí sanghu, ten nechť oblékne bílé roucho, aby bydlim mimo příbytek (mnichů) takto tento příkaz nechť je vyhlášen v obci mnichů a v obci mnišek. Takto praví bohům milý. Jedna taková (kopie) nechť zůstane ve vašem dosahu. Jednu takovou (kopii) také uložte u laiků.

A tito laikové nechť přicházejí o každém půstu, aby se obeznámili s tímto rozkazem a o každém půstu pravidelně každý mahámátra přijde k postnímu obřadu, aby se seznámil s tímto rozkazem a poučil se (jím). Kam až dosahuje váš okres, všude objíždějte s tímto textem. Stejně nechejte objíždět (podřízené) s tímto textem ve všech opevněných oblastech.

Menší sloupový nápis v Rummindéi

Když byl bohům milý král Prijadaršin pomazán 20 let, přišel osobně a vzdal úctu (tomuto místu). Protože se zde narodil Buddha Sakjamuni, dal postavit kamennou ohradu a vztyčil kamenný sloup. Protože se zde narodil Vznešený, byla vesnice Lumbiní zbavena daní a (platí) 1/8.

Věnování v Niglívě

Když byl bohům milý král pomazán 14 let dal 2 x zvětšit stúpu Buddhy Kónákamany……….. a když byl pomazán ….. 20 let …..přišel osobně a vzdal poctu (tomuto místu)……(dal) vztyčit (kamenný sloup)….



Královnin Sloupový edikt (Lámabád, Kaušámbí)

Z rozkazu bohům milého nechť je všude řečeno mahámátrům. Jakékoli dary učinila královna, buď mangové háje, zahradu, dům, almužny nebo cokoli jiného, započítá se to této královně. To je….. od Tívarovy matky Káruvákí, druhé královny.

Věnování jeskyni v Barábarských horách
A.Když byl král Prijadaršin 12 let pomazán, dal ádživikům tuto jeskyni Nigoha (banánovou)
B.Když byl král Prijadaršin 12 let pomazán, dal ádživikům tuto jeskyni v horách Khalatika
C.Když byl král Prijadaršin 19 let pomazán, dal tuto jeskyni ve velice příjemných horách Khalatika jako útočiště v době deštů
Proti záři neomezeného prostoru jsou i ty nejkrásnější zážitky neúplné...
Uživatelský avatar
Alaja
 
Příspěvky: 2794
Registrován: stř 09. zář 2015 10:07:22
Poděkoval: 178
Poděkováno: 231-krát v 222 příspěvcích


Zpět na Úvahy a zamyšlení

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků