valer93 píše:Poraďte nějaké dobré způsoby na zklidnění mysli prosím. Zkouším meditaci. Spíše se teda zatím učím, ale moc výsledků to nepřineslo. Přijde mi že stále cítím stres a nedokážu se uvolnit. Co by mohl pomoct?
10) Jak se mysl stane klidnou?
Dotazováním "Kdo jsem Já?". Myšlenka "kdo jsem?" odstraní všechny ostatní myšlenky a stejně tak, jako nakonec shoří hůl použitá k rozhrabování pohřební hranice, také myšlenka Já nakonec zanikne. A potom povstane uvědomění Já.
11) Jaký je nástroj k udržení trvalé myšlenky "Kdo jsem Já?"
Když ostatní myšlenky povstávají, neměli bychom se jimi zabývat, ale dotazovat se "Komu se tato myšlenka přihodila?". Nezáleží na tom, kolik myšlenek povstává. Ihned, jak nějaká myšlenka povstane, měli bychom se vytrvale ptát "Komu se tato myšlenka přihodila?". Odpověď, kterou bychom měli použít by měla znít : "Mně". Potom se tážeme "Kdo jsem já?", mysl se vrátí zpět do svého zdroje a myšlenka, která povstala se uklidní. Pokud tímto způsobem opakovaně cvičíme, mysl si vytvoří schopnost setrvávat ve svém zdroji. Když mysl, která je jemná, vychází ven skrze mozek a smysly, objevují se hrubé názvy a tvary. Pokud zůstává v srdci, názvy a tvary mizí. Nenechávat mysl vycházet ven, ale udržovat ji v Srdci je to, co nazýváme niternost (antar-mukha; hledět dovnitř). Nechat mysl jít ven ze Srdce se označuje ztvárnění (bahir-mukha; hledět ven). Takže, když mysl dlí v Srdci, "Já", které je zdroj všech myšlenek, mizí a "Já", které vždy existuje, se rozzáří. Cokoli kdo dělá, měl by dělat bez sobectví "Já". Pokud někdo jedná tímto způsobem, potom se vše objeví jako podstata Šivy, podstata Boha.
12) Nejsou jiné nástroje k uklidnění mysli?
Mimo dotazování není žádný jiný nástroj, který by byl srovnatelný. Pokud se pomocí jiného nástroje hledá vláda nad myslí, zdá se, že mysl je ovládnuta, ale opět se rozběhne. Pomocí ovládání dechu (pranajámy) se i mysl uklidní, ale zůstane klidná jen tak dlouho, dokud ovládáme dech. Když se dech obnoví, potom i mysl znovu začne bloudit a bude putovat puzena skrytými sklony (vasány)
Mysl i dech mají stejný zdroj. Skutečnou podstatou mysli je myšlenka. Myšlenka "Já" je vždy první myšlenka. Tak povstává nevědomost, kterou nazýváme egem, sobectvím, představa, že "Já je činitel". Toto je původ ega.
Když se uklidní mysl, ovládneme dech, když ovládáme dech, mysl se uklidní. Ale v hlubokém spánku, kdy se mysl uklidní, dýchání pokračuje. To je vůle Boha, a tak tělo je uchováno a ostatní lidé nemají dojem že je mrtvé. když se mysl uklidní v bdělém stavu a v samadhi, potom je dech ovládán. Dech je hrubý projev mysli. Až do smrti drží mysl dech v těle. Po smrti těla si mysl odnáší dech s sebou. Proto je cvičení ovládání dechu pouze pomůcka k uklidnění mysli (manonigraha), ale není schopna mysl odstranit (manonaša).
Také meditace na různé tvary Boha, opakování manter, omezování potravy jsou stejně jako ovládání dechu pouze pomůcka k uklidnění mysli.
Pomocí meditace na podobu Boha a pomocí recitace manter se mysl soustřeďuje. Mysl bude vždy putovat. Stejně jako když dáte slonu držet chobotem řetěz, pak slon bude putovat spolu s řetězem. Nic jiného se nestane. Stejně tak mysl, pokud bude zaměstnána jménem nebo tvarem, sama ho uchopí. Když se mysl rozpíná pomocí nespočetných myšlenek, každá myšlenka zeslábne a když se rozpustí, mysl se soustředí a bude pevná. Pro takovou mysl je snadné dělat sebedotazování. Přijímání pouze čisté potravy v mírném množství je nejdůležitější podmínka. Dodržováním této podmínky vzroste čistota mysli a to velmi prospěje Sebedotazování.
Kdo jsem já? (svetmysli.cz překlad)
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník